ZeroAvia uskutečnila první let Dornieru 228 s vodíkovo-elektrickým pohonem

22.01.2023 - Evropa



Letoun Dornier 228 společnosti ZeroAvia uskutečnil ve čtvrtek svůj první let s motorem poháněným vodíkovými palivovými články. Let z letiště Cotswold v jihozápadní Anglii trval pouhých deset minut. Jednalo se o první ze série testovacích letů, které mají prověřit vodíkovo-elektrický pohonný systém.

Dornier 228 startuje k prvními letu s vodíkovo-elektrickým pohonným systémem (foto: ZeroAvia)

Do levého křídla letadla byly zabudovány dva palivové články, které přeměňují vodík na elektřinu. Ta se ukládá do lithium-iontových baterií, které slouží k napájení elektromotoru o výkonu 600 kW. Na pravém křídle zajišťuje pohon běžný sériový motor Honeywell TPE-331. V testovací variantě byly nádrže na vodík a zařízení pro výrobu energie z palivových článků umístěny uvnitř kabiny.

Zkušební lety, které vloni v prosinci povolil britský úřad civilního letectví CAA, jsou důležitým milníkem v projektu ZeroAvia na vývoj vodíkovo-elektrického pohonného systému pro letadla s 9-19 sedadly. Cílem současného testování je dosáhnout certifikace do roku 2025. Dolet letadel s tímto pohonným systémem by měl být nejprve 300 mil, do roku 2027 jej chce ZeroAvia navýšit na 700 mil.

(zdroj: ZeroAvia/YouTube)

Společnost ZeroAvia sídlí ve Velké Británii. Vývoj nových motorů je podporován britskými granty. Vedle motoru pro letadla do 19 cestujících vyvíjí i silnější motor 2-5 MW pro pohon letadel až pro 90 pasažérů.

ZeroAvia již podepsala předběžné objednávky na dodávku svého vodíkovo-elektrického pohonného systému s několika leteckými společnostmi. American Airlines oznámily vloni v létě podpis memoranda na dodávku až 100 motorů, jež by byly určeny pro přestavěné letouny CRJ. Podobnou dohodu dříve uzavřely United Airlines, o systém ZeroAvia mají zájem Alaska Airlines, Ravn Alaska a další firmy.

Témata