ZeroAvia získala britský grant na vývoj vodíkového letadla pro 19 pasažérů

18.12.2020 - USA & Kanada



Britský Institut letecké technologie - Aerospace Technology Institute (ATI), udělil grant kalifornskému start-upu ZeroAvia se sídlem na letišti v Hollisteru. Jedná se o grant financovaný britskou vládou ve výši 12 miliónů liber, jehož cílem je vývoj vodíkovo-elektrického pohonu schopného pohánět letadlo pro 19 cestujících. Firma ZeroAvia projekt označuje jako HyFlyer II. Cílem projektu je začátkem roku 2023 s letadlem poháněným 600kW vodíkovo-elektrickým motorem a s 19 cestujícími překonat vzdálenost 350 mil (cca 560km). To zhruba odpovídá vzdálenosti na rušných leteckých spojeních například mezi Los Angeles a San Franciscem v Kalifornii nebo Londýnem a Edinburghem v Británii. Ve výhledu do budoucna společnost plánuje po skončení projektu HyFlyer II vývoj výkonnější pohonné jednotky vhodné pro letadla na krátké a střední tratě o kapacitě 50-100 cestujících, později též i pro 200 cestujících.

Ilustrativní foto konvenčního letadla Piper Malibu Mirage M350 (foto: James from Cheltenham, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Společnost ZeroAvia má již zkušenost s prvním projektem HyFlyer, při kterém vestavěla svůj první vodíkovo-elektrický pohon do 6ti místného letadla Piper Malibu M350. První let s tímoto letadlem na vzdálenost 250 mil provedla společnost v září roku 2020. Tento projekt rovněž podpořila britská ATI.

Vizí společnosti ZeroAvia je přivést na trh vodíkově-elektrický pohon umožňujíci lety s nulovou uhlíkovou stopou. Toho by se mělo dosáhnout pomocí výroby elektrické energie ze slunečních, větrných nebo vodních elektráren. Takto získaná energie by měla být použita k elektrolýze vody a výrobě vodíku, který by měly tankovat letadla vybavená jejich vodíkovo-elektrickým motorem. Firma také díky tichému vodíkově-elektrickému pohonu věří, že v budoucnu budou v komerčním letectví více využívány menší letiště nacházející se ve větší blízkosti sídel a center aglomerací. Pro obsluhu těchto letišť je potřebný zejména tichý a ekologický stroj. Firma udává příklad z domovské Kalifornie, kde jen 10 z existujících 250 letišť je obsluhováno pravidelnými linkami. Decentralizace dopravy by tak mohla odstranit negativní jevy známé z velkých letišť jako jsou dlouhé čekací doby na bezpečnostní kontrolu, odbavení a vysokou koncentraci lidí na jednom místě.

Podle agentury Reuters do společnosti TransAvia v poslední době vložili prostředky investoři jako Bill Gates, Amazon a Royal Dutch Shell, kteří souhlasí s vizí společnosti a vidí v ní obrovský růstový potenciál.

Témata