Wizz Air dosáhl dohody o kompenzacích za problémy s motory Pratt and Whitney
04.01.2025 17:00 - Evropa
Společnost Wizz Air tento týden oznámila, že dosáhla dohody s dodavatelem motorů Pratt & Whitney o kompenzaci za problémy s motory, kvůli kterým byly odstaveny desítky letadel a které zbrzdily růst nízkonákladového dopravce. Kompenzace pokrývá přímé náklady spojené s uzemněním letadel a provozní podporou a potrvá do konce roku 2026, uvedl Wizz v úterním prohlášení. Letecká společnost očekává, že do března tohoto roku bude z její flotily stále vyřazeno nejméně 40 letadel kvůli kontrolám a případným opravám motorů společnosti Pratt & Whitney.
Společnost Wizz uvedla, že ve fiskálním roce, který začíná v březnu, očekává opětovný růst a zvýšení kapacity cestujících o 20 % díky zařazení 50 nových letadel Airbus A321neo do své flotily. Akcie maďarského dopravce se kvůli uzemnění velké části flotily loni propadly přibližně o 36 %.
Airbus A321neo společnosti Wizz Air na letišti v Budapešti, září 2022 (autor: DavidivardiIL, Wikimedia Commons, CC-BY-4.0)
Problémy s motory postihly všechny zákazníky Airbusu, kteří se spoléhají na nejnovější motory Pratt & Whitney, jeden ze dvou motorů, které Airbus nabízí v nejnovějších letadlech rodiny A320neo. Konkurenční společnost EasyJet Plc, která rovněž provozuje letadla rodiny Airbus A320neo, používá motory od společnosti General Electric Co. a zmiňované problémy se jí netýkají. A přitom nejvýznamnější hráč na evropském trhu s nízkonákladovými letenkami, společnost Ryanair, zase trpí problémy s opožděnými dodávkami letadel Boeing 737 MAX 8-200. Letos jich má odebrat od amerického výrobce 29 kusů, příští rok dalších devět. Od roku 2027 pak počítá Ryanair již s dodávkami prvních objednaných letadel Boeing 737 MAX 10, typu, který však Boeing dosud stále nemá certifikovaný.