Výrobci Airbus a Boeing reportovali počty dodaných letadel za rok 2022

11.01.2023 - Nová letadla



Přestože poptávka po nových letadlech v roce 2022 nebývale stoupla, nebyl schopen výrobce Airbus ani Boeing držet s poptávkou krok a dodat svým zákazníkům rekordní množství letadel. Naopak, kvůli problémům s výpadky subdodávek se dokonce nepodařilo splnit v počtu dodaných letadel ani poslední předběžné odhady svých managementů. Například ještě nedávno generální ředitel Airbusu odhadoval, že Airbus stihne v roce 2022 dodat 700 letadel. Výsledná čísla, která včera zveřejnil Airbus i Boeing jsou však nižší. Airbus dodal loni 661 letadel, Boeing 480. Rozdíl mezi výrobou a poptávkou podtrhují počty závazných objednávek na nová letadla. Airbus jich loni získal 1078 a Boeing 935. Po odečtení stornovaných objednávek to stále bylo 820 objednávek pro Airbus a 774 pro Boeing.

Počty záznamů v knize nevyřízených objednávek tak u obou největších světových výrobců letadel vzrostly. U Boeingu to bylo k 31. prosinci celkem 4578 nevyřízených objednávek na nová letadla, z toho 3628 na typ 737 MAX. Významným mezníkem pro Boeing byl podpis zákona, kterým se ruší od 1.1.2023 povinnost certifikovat nové typy letadel pouze vybavené moderními typy výstražných zařízení. Tento zákon podepsal koncem minulého měsíce prezident Joe Biden. Boeing tak může pokračovat v certifikaci typů MAX 7 a MAX 10 neboť typ MAX tento systém ještě nemá a přitom typy MAX 8 a MAX 9 již certifikaci mají i bez něj.

Airbus koncem prosince registroval 7239 nevyřízených objednávek. Také Airbus registruje většinu z objednávek na letadla z rodiny A320. Z loňských 661 dodaných letadel jich bylo 516 právě letadel rodiny A320. Boeing loni dodal ze 480 dodaných dopravních letadel celkem 374 letadel typu 737 MAX a dalších 13 vojenských založených na tomto typu.

Počty dodaných letadel Boeing 737 MAX mohly být v roce 2022 dokonce výrazně vyšší, pokud by Boeing neměl problém zvaný Čína. Ta také kvůli politickému napětí s USA kvůli Tchajwanu začala silně preferovat letadla Airbus. Ten do Číny dodal za rok 2022 více než 100 letadel, zatímco Boeing pouze 8. Důvodem je nejasné mlžení čínských orgánů a situace právě kolem obnovení provozu letadel MAX v Číně. Čína sice tento typ koncem roku 2021 oficiálně recertifikovala, jenže čínské regulační orgány dosud neukončily všechny nezbytné kroky k tomu, aby čínští provozovatelé mohli letouny uvést do provozu a převzít nově vyrobená letadla. Více než 100 vyrobených letadel 737 MAX tak stále čeká na čínské zákazníky. Respektive na předání čínským zákazníkům. Protože k předání stále nedochází, rozhodl se Boeing v září, že tato letadla začne přepracovávat, aby je mohl dodat čekajícím zákazníkům z jiných zemí. Společně se srpnovým obnovení dodávek letadel Boeing 787 tak lze očekávat, že letos nebude rozdíl v počtu dodaných letadel mezi oběmi největšími světovými výrobci již tolik výrazný.

Společný let různých typů dopravních letadel výrobce Airbus (zdroj: media kit společnosti)

Témata