Státy EU se dohodly na změnách kompenzací v letecké dopravě
07.06.2025 21:36 - Evropa
Ministři dopravy členských států EU se tento týden dohodli na změnách podmínek, za kterých budou muset letecké společnosti vyplácet cestujícím kompenzace. Ke změnám dojde v limitech zpoždění, ve výši kompenzací, v právu na přesměrování a také ve lhůtě pro vyplacení kompenzací.
Ministři navrhli, aby se kompenzace vypláceli u delších zpoždění, než je tomu v současnosti. U krátkých a středně dlouhých letů se má limit pro vyplácení kompenzace zvýšit ze tří na čtyři hodiny. U dálkových letů pak má být limit posunut ze současných čtyř na šest hodin.
Ministři našli shodu také na změnách ve vyplácených částkách v případě zpoždění. U krátkých letů (do 1500 kilometrů) má dojít ke zvýšení kompenzace z 250 na 300 eur (7430 korun). U středně dlouhých letů ministři naopak navrhují snížení kompenzací ze 400 na 300 eur. U dálkových letů má pak dojít rovněž ke snížení výše kompenzací ze současných 600 na 500 eur.

(ilustrační foto: Dawid-Luko/Pixabay)
Dohodnutý návrh dále výrazně zpřesňuje právo cestujících na přesměrování. Letecké společnost budou muset zajistit přesměrování co nejdříve včetně přesměrování na lety jiných dopravců či jiných typů dopravy. Pokud to do tří hodin od narušení nezajistí, může si cestující zajistit vlastní přesměrování a požadovat náhradu až do výše 400 % původní ceny letenky. Tato změna výrazně posiluje práva pasažérů. Některé zejména nízkonákladové a dovolenkové letecké společnosti se snažily dosud toto právo vykládat v neprospěch cestujících.
V případě zrušení letu dopravcem méně než 14 dnů před odletem, budou letecké společnosti muset cestujícím poskytnout předvyplněné formuláře, aby si mohli snadněji požádat o odškodnění.
Návrh ministrů dopravy chce také odradit letecké společnosti od uplatňování politiky „no show“. Pokud cestujícímu bude zabráněno k nástupu na palubu zpátečního letu kvůli tomu, že se nedostavil na první let, bude mít nárok na kompenzaci. To by znamenalo, že letecké společnosti by na evropských letech a letech z/do Evropy v případě nedostavení se na první let nemohly cestujícím automaticky rušit letenky.
Letecké společnost budou muset více informovat cestující o jejich právech. Informace bude muset být k dispozici při rezervaci letenky. Dále návrh počítá s přísnými lhůtami pro vyřízení kompenzace v neprospěch dopravců. Cestující budou moci požádat o kompenzaci do šesti měsíců od události, letecké společnosti budou muset do 14 dnů od podání žádost vyplatit kompenzaci nebo poskytnout cestujícímu odůvodněné vysvětlení, proč kompenzace nebyla vyplacena.

(ilustrační foto: t_watanabe/Pixabay)
S návrhem na úpravu pravidel pro vyplácení kompenzací přišla v roce 2013 Evropská komise. Následovalo dvanáct let jednání členských států, než došlo k shodě na změnách. Dohodnutým návrhem ministrů se nyní bude zabývat Evropský parlament. V případě schválení návrhu vstoupí změny kompenzací v platnost v celé Evropské unii.
Předložené změny jsou zklamáním, jak pro spotřebitelské organizace, tak i letecké společnosti. Spotřebitelské organizace se domnívají, že změna oslabí práva cestujících, poněvadž většina zpoždění je mezi dvěma až čtyřma hodinami. Letecké společnosti zase nejsou spokojené s tím, že změna nejde tak daleko, jak požadovaly a kompenzace za zpoždění budou i nadále pro ně značně nákladné.