Spirit Airlines může mít brzy opět problémy splácet své dluhy

13.08.2025 10:45 - USA & Kanada



Management letecké společnosti Spirit Airlines ve zprávě pro americký Úřad pro cenné papíry (SEC) přiznává, že existují „značné pochybnosti“ o tom, zda společnost bude moci pokračovat v činnosti v příštích dvanácti měsících. Důvodem je rychlejší pokles likvidity, než se předpokládalo, a hrozba porušení minimálních požadavků věřitelů. Přitom letos v březnu se podařilo společnosti Spirit Airlines dokončit řízení o ochraně před věřiteli podle kapitoly 11 a vyjít z řízení s o 795 miliónem dolarů menším dluhem. Velcí věřitelé jako Citadel Advisors, Pimco a Western Asset Management se totiž stali akcionáři společnosti.

U soudu společnost Spirit Airline slíbila, že v tomto roce dosáhne čistého zisku ve výši 252 milionů dolarů. Společnost se reorganizovala, přepracovala palubní produkt a zavedla business třídu. Realita je však zřejmě jiná: nadbytečné kapacity v USA, menší počty zahraničních turistů v USA, slabá poptávka na domácím trhu a tvrdá konkurence nutí společnost Spirit Airlines k drastickému snižování cen a tím i příjmů. Navíc přes nízké ceny letenek zůstává až příliš mnoho sedadel v Airbusech Spiritu prázdných. Existují tak důvodné obavy zda Spirit Airlines letos zvládne splácet své dluhy.

Pokud totiž Spirit Airlines nezíská dostatek finančních prostředků, věřitelé by mohli prohlásit leteckou společnost za porušující insolvenční smlouvu – což by vyvolalo řetězovou reakci platebních selhání, kterou by společnost zřejmě nepřežila. Aby tomu Spirit Airlines zabránil, zvažuje prodej náhradních motorů, nemovitostí a práv k využívání bran na důležitých letištích. Podle zprávy agentury CNBC z konce července, plánuje Spirit Airlines propustit 270 pilotů a ořezat lety, které provozuje. Cílem je zajistit ještě před koncem roku dostatek hotovosti, aby bylo možné splnit požadavky zpracovatele kreditních karet. Ten požaduje dodatečné záruky – v opačném případě smlouvu na konci roku neprodlouží.

Tato tíživá situace je ovšem také výsledkem dlouholeté historie a neuskutečněné fúze. V březnu 2022 totiž oznámila společnost Spirit Airlines fúzi se společností Frontier s cílem vytvořit nového giganta v oblasti nízkonákladových letů. Jen o dva měsíce později však společnost Jetblue nabídla akcionářům Spiritu více a přes výhrady managementu Spiritu dala valná hromada akcionářů k převzetí zelenou. Jenže zásah antimonopolních úřadů USA tento plán v lednu 2024 zmařil. Krátce nato, v říjnu 2024, se Frontier znovu pokusil o převzetí Spirit, ale jednání přerušil z obav o svou vlastní budoucnost.

V listopadu 2024 nakonec Spirit požádal o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11, aby se vypořádal s rostoucími ztrátami a splatnými dluhy. V rámci tohoto řízení získala letecká společnost v prosinci povolení k prodeji 23 letadel Airbus A320 a A321. V lednu 2025 podnikla společnost Frontier třetí pokus o převzetí, který šéf Spirit Ted Christie odmítl jako „zcela nedostatečný“, aby sám o několik týdnů později překvapivě opustil společnost.

I přesto, že v březnu následovalo formální ukončení ochrany před věřiteli, vše nasvědčuje tomu, že zřejmě není dlouhodobě udržitelné. Je ovšem velkou otázkou zda americký trh může v nejhorším scénáři přijít o další ze zavedených značek v letectví a o leteckou společnost s flotilou téměř dvou set letadel Airbus rodiny A320 či zda by se v případě nutnosti další reorganizace nenašel nějaký nový investor, kterému by se podařilo zachránit tuto značku s více než třiceti pětiletou historií.

Airbus A320neo společnosti Spirit Airlines, srpen 2024 (autor: Acroterion, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata