Ryanair v lednu zruší třetinu plánovaných letů, včetně spojů do Česka a na Slovensko

23.12.2021 - Česká republika



V souvislosti se šířením mutace omikron a očekávanými omezeními zbytných cest, zrušil Ryanair 1/3 svých plánovaných kapacit na leden 2022. Toto snížení je již nyní viditelné v rezervačním systému společnosti.

Například z Prahy nebo Vídně do Londýna-Stanstedu není vidět žádné omezení. Avšak současné spojení 5x týdně mezi Londýnem-Stanstedem a Brnem je ponecháno jen do neděle 9.1.2022, po tomto datu jsou v rezervačním systému viditelné jen 2 lety týdně, a to v pondělí a pátek. To je podobné jako z Bratislavy, kde ze současných 7 letů týdně budou v provozu po 9.1.2022 jen lety 2x týdně - a to ve středy a neděle. Nejhůř zřejmě dopadne Ostrava - současné 2 lety týdně do Londýna-Stanstedu jsou viditelné jen do 9.1.2022, po tomto datu není v rezervačním systému viditelný žádný jiný let.

V Praze se redukce zatím vůbec netýkají linky do Ammánu, Billundu, Bordeaux, Göteborgu, Kodaně, Košic, Krakova, Manchesteru, Marseille, Milána-Bergama, Paříže-Beauvais, Rigy, Říma, nebo Varšavy. Naopak u Barcelony dojde od 9.1.2022 ke snížení z 6 na 4 týdenní rotace. Do Bari bude místo 5 letů jen lety 3. Do Benátek bude místo 4 letů týdně jen 3 lety týdně. Do Boloně a Budapešti má být místo 4 letů týdně jen spoje dva. Bruselu-Charleroi je vidět snížení ze 7 letů týdně na 4. Do Dublinu bude létat Ryanair jen 5x, místo 6ti letů týdně. Do Edinburghu a do Malagy budou 2 lety týdně, místo původních 3. Do Neapole bude místo 7 letů týdně jen letů 5. Dva lety týdně do Pisy budou zastaveny úplně.

Ve Vídni dojde dokonce k úplnému zastavení u 14 spojů. A to do destinací Aqaba, Banja Luka, Billund, Bristol, Edinburgh, Gdaňsk, Košice, Lappeenranta, Liverpool, Niš, Oslo-Sandefjord, Pisa, Řím-Ciampino a Suceava.

Prozatím nedošlo ke snížení kapacit na měsíce únor a březen. O tom zda bude i tento krok nutný rozhodne management společnosti během ledna, podle aktuálního vývoje platných vládních restrikcí. To by již měly mít evropské vlády dostatek podkladů ohledně chování mutace omikron a jejího vlivu na zaplněnost nemocnic. Podle těchto dat budou moci vlády zodpovědně rozhodnout o adekvátních opatřeních. Na Ryanair totiž měly neblahý vliv náhlá rozhodnutí německé a francouzské vlády, které o víkendu s okamžitou platností zpřísnily podmínky vstupu z Velké Británie, a to z důvodu tamního šíření varianty omikron. Britská vláda zase zpřísnila pravidla příjezdu do země, kdy i očkovaní musí mít před odletem do Británie negativní PCR test, registrovat se a po příletu absolvovat do 2 dnů další PCR test v Británii. Do jeho výsledku musí být v izolaci. Podobně špatný vliv na hospodaření Ryanairu mělo i rozhodnutí Maroka o zastavení letů z EU, které v souvislosti s mutací omikron takto jednostranně rozhodlo koncem listopadu. Tyto události budou mít zcela jistě negativní vliv na celkový výsledek hospodaření Ryanairu v tomto finančním roce, který končí k 31.3.2022. Management Ryanairu nově odhaduje celkovou ztrátu za probíhající období v rozmezí 250-450 miliónů euro. Ještě nedávno byla odhadovaná ztráta "jen" mezi 100-200 milióny euro. Opatření jako je nynější dočasné proškrtání spojů o jednu třetinu na leden má společnosti pomoci zůstat u nižší hranice nově revidovaného odhadu ztráty za nynější finanční rok.

Na adresu britské vlády byl Michael O Leary tradičně velmi kritický. Britský trh je totiž pro Ryanair nejvýznamnější: "To, co lidi nyní nejvíce odrazuje od nových rezervací a cestování, je celková nejistota - představa, že pokud budu cestovat do zahraničí, a vláda během 24 hodin změní pravidla, mohu tam snadno uvíznout, a to i když jsem bez COVID a očkovaný... " a pokračuje pěkně adresně a zostra: "Lidé ve Velké Británii uznávají, že v jejich vládě sedí idioti. To se chcete spolehnout na Borise Johnsona, Granta Shappse nebo Dominica Raaba, kteří neumějí sčítat ani odčítat - chtěli byste, aby bezproblémový návrat z vaší cesty závisel na zásahu těchto idiotů? Odpověď většiny lidí zní ne. A my tuto odpověď jasně vidíme na dramatickém poklesu nových rezervací.". Podle Michaela O Learyho mají i jiné evropské státy strach ze šíření omikronu. Jejich opatření ovšem nejsou na mezinárodní cesty a tržby Ryanairu natolik devastující jako ta současná opatření britská. I to se ovšem může s očekávaným šířením omikronu v lednu náhle změnit.

Boeing 737-800 při přistání na letišti v Barceloně, leden 2015 (foto: Bene Riobó, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata