Regiojet bude od prosince provozovat 3 páry přímých vlaků na letiště ve Vídni, včetně nového ranního spoje

03.11.2022 - Česká republika



V jízdním řádu od 11.12.2022 do 9.12.2023 již opětovně figurují přímé vlaky společnosti Regiojet na letiště Vídeň. Prozatím na ně jízdenky samotný Regiojet neprodává, to se má ovšem změnit v několika příštích dnech. Kromě tří párů přímých vlaků umožňuje Regiojet u dalších 2 spojů mířících přes Vídeň do Budapešti přestup ve Vídni na letiště na vlak ÖBB. Aktuálně takto fungují všechny vlakové spoje Regiojetu mířící do Vídně - cestující má celé spojení až na letiště na jedné jízdence Regiojetu.

Novinkou je u Regiojetu tolik potřebný ranní přímý spoj z Brna na letiště a večerní spoj zpět. Potřebu kapacitního ranního spoje z Brna na letiště ve Vídni dokládá nedávný krok konkurence - společnosti Gepard Express, která své přímé 8 místné minibusy s odjezdem z Brna ve 2:20 má téměř trvale vyprodané. Proto nejprve na spoj nasazovala minibusy dva a když ani to nestačilo, začala nyní na spoj s odjezdem z Brna ve 02:20 a příjezdem v 04:10 na letiště nasazovat 3 minibusy nebo rovnou 61 místný autobus. A to přesto, že nazpět z letiště jezdí po ránu bus prakticky prázdný.

Vlaky Regiojetu od 11.12. na letiště ve Vídni jsou nyní viditelné již i v IDOSu s následujícími zastávkami (do července 2023 mají spoje z Prahy jezdit přes Vysočinu, od 1.7.2023 se vrátí na nyní opravovanou rychlejší trať přes Českou Třebovou).

  • Praha hl.n.: - , 5:45*, 8:45, 12:45*, 15:45
  • Kolín: -, 6:23*, 9:23, 13:23*, 16:23
  • Havlíčkův Brod: -, 7:23*, 10:23, 14:23*, 17:23
  • Žďár n. Sázavou: -, 7:47*, 10:47, 14:47*, 17:47
  • Brno-Židenice: -, 8:41*, 11:41, 15:41*, 18:41
  • Brno hl.n.: 3:48, 8:48*, 11:48, 15:48*, 18:48
  • Břeclav: 4:20, 9:20*, 12:20, 16:20*, 19:20
  • Wien Hbf: 5:25, přestup 10:21-10:40, 13:28, přestup 17:27 - 17:42, 20:28
  • Flughafen Wien: 5:45, 10:57*, 13:45, 17:57*, 20:45
  • Flughafen Wien: 6:15, 10:03*, 14:15, 17:03*, 21:15
  • Wien Hbf: 6:39, přestup 10:21-10:39, 14:39, přestup 17:18-17:36, 21:39
  • Břeclav: 7:38, 11:38*, 15:38, 18:38*, 22:38
  • Brno hl.n.: 8:09, 12:09*, 16:09, 19:09*, 23:07
  • Brno-Židenice: 8:14, 12:14*, 16:14, 19:14*, -
  • Žďár n. Sázavou: 9:08, 13:08*, 17:08, 20:08*, -
  • Havlíčkův Brod: 9:32, 13:32*, 17:32, 20:32*, -
  • Kolín: 10:31, 14:31*, 18:31, 21:31*, -
  • Praha hl.n.: 11:11, 15:08*, 19:08, 22:11*, -

(s hvězdičkou jsou označeny spoje s přestupem na hlavním nádraží ve Vídni na Railjet ÖBB)

Drobnou vadou na kráse nového spoje Regiojetu je noční příjezd do Brna 7 minut po odjezdu nočního rozjezdu MHD z prostoru před nádražím. Rovněž odlety nejlevnějších letů v 06:00 ráno low costů bázovaných ve Vídni jím nelze stihnout. Nicméně pro odlety mezi 7 a 8 hodinnou ranní bude nový vlakový spoj ideální. Je to opravdu oproti prvnímu dosavadnímu vlaku s odjezdem z Brna v 7:22 (s přestupem ve Vídni) posun. Spolu s dalšími spojeními veřejné dopravy se tak z něj stane zajímavá alternativa jízdy autem. Velkým přínosem nového ranního vlakového spoje by mělo být zejména nízké riziko zpoždění, kterým nyní až příliš často trpí autobusové nebo vlakové spoje, které nemají Brno jako svoji výchozí stanici. Bez tohoto rizika jsou totiž nyní pouze všechny spoje Gepard Express a jeden bus Regiojetu s časem odjezdu v 5:40 z Brna. Ten se ovšem dostává s plánovaným časem příjezdu na letiště v 8:00 ráno již do vídeňské ranní špičky a dopravní zácpy na mostě přes Dunaj.

Přes letošní letní sezónu Regiojet již své dva spoje z Prahy/Brna na letiště ve Vídni v pilotním režimu provozoval. Prodloužil končící vlakové spoje ve Vídni na hlavním nádraží až na letiště Vídeň. Takto jezdil mezi půlkou června a koncem srpna. Tyto aktivity však musel letos na podzim přerušit, neboť aktuálně probíhají na nádraží pod vídeňským letištěm stavební práce, zejména u druhého nástupiště. Proto jsou aktuálně z důvodu nedostatečné kapacity trati mnohé spoje linky S7 zrušeny a nahrazeny autobusovou dopravou. Každou půlhodinu ovšem jezdí vlaky REX7 po stejné trase. Ovšem jen nezastavují na všech vídeňských zastávkách, které jinak obsluhuje pomalejší S7. Ještě v létě se tak vlaky S7 a REX7 navzájem doplňovaly a jezdily až 4 páry spojů za hodinu plus dva páry spojů Railjet na vídeňské hlavní nádraží.

vlak společnosti Regiojet na hlavním nádraží ve Vídni, duben 2019 (autor: Bahnfrend, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Rovněž České dráhy se v průběhu roku snažily o rezervaci kapacity na trase Brno-Letiště Vídeň. Podle návrhu jízdního řádu se mělo jednat o jeden spoj vlaku typu Railjet s odjezdem z Brna ve 4:22 ráno a odjezdem zpět těsně před půlnocí z letiště. Tyto spoje nakonec buď nedostaly přidělenou kapacitu v Rakousku nebo se je České dráhy rozhodly neprovozovat. Zřejmě kvůli příslibu 9,5 miliónové dotace města Brna, kterou má na ranní a večerní přímé vlaky v roce 2023 nakonec získat právě Regiojet. Je ovšem také možné, že se i tyto spoje ČD ještě v jízdních řádech do prosince objeví. Akční jízdenka Brno-Flughafen Wien, zavedená letos v červnu v ceně 602 kč za zpáteční relaci Brno-Flughafen Wien-Brno s možností libovolného výběru spoje ČD/ÖBB na cestě zpět se totiž zdá být pro cestovatele aktuálně nejlákavější nabídkou. To je oproti nesmyslně drahé flexibilní jednosměrné jízdence ve výši 1044kč výrazně příznivější cena. Akční nebo flexibilní jízdenka totiž řeší problém možného zpožděného příletu letadla do Vídně. Jenže k dokonalosti této nabídce ČD momentálně chybí právě ranní spoj na letiště a večerní zpět, byť i s jedním přestupem na hlavním nádraží ve Vídni.

Z večerní Vídně do České republiky jezdí nejen noční autobusy, které však mohou být při rezervaci na poslední chvili již vyprodané, ale i několik vlaků. Ty mají výhodu, že u nich rezervace předem není nutná. Zejména se jedná o poslední Railjet do Brna a Prahy s odjezdem z vídeňského hlavního nádraží ve 21:10. Dále je využitelná i linka REX1, která s odjezdem ve 22:00 z Vídně končí v Břeclavi. Bohužel poslední vlak linky REX1 s odjezdem o hodinu později končí těsně před hranicí - v rakouském Bernhardstalu. Nabídku večerních vlakových spojů z Vídně ještě doplňuje rychlejší Nightjet s odjezdem ve 22:10 směrem do Břeclavi, Ostravy, Vratislavi a Berlína, na ten ovšem akční jízdenka "Flughafen Wien" z Břeclavi či Brna neplatí. Tyto možnosti má ještě přes zimu doplnit v pondělky, středy a soboty Regiojet s odjezdem z vídeňského hlavního nádraží v 00:40. Jedná se o "lyžařský vlak" který má jezdit mezi 14.12.2022 až 29.4.2023 z Bludenze a Innsbrucku přes Vídeň do České republiky. Na stránkách ÖBB je jeho jízdní řád přes Rakousko již viditelný, ale Regiojet na něj prozatím jízdenky také neprodává.

Témata