Pionýrský čin společnosti SAS

04.03.2002 - Evropa



Pionýrské lety přes severní pól patří k průkopnickým činům společnosti SAS - Scandinavian Airlines. Společnost vznikla 1. srpna 1946 spojením tří skandinávských národních leteckých společností: Aktiebolaget Aerotransport (ABA, Švédsko), Det Danske Luftfartselskab (DDL, Dánsko) a Det Norske Luftfartselskab (DNL, Norsko). Ve stejném roce otevřel SAS pravidelnou linku do New Yorku s letounem Douglas DC-6. Již o rok později se začalo vedení společnosti zabývat možnosti směrování leteckých tras polárními oblastmi, čímž by se dosáhlo významného zkrácení doby letů. 15. listopadu 1954 SAS jako první letecká společnost na světě otevřela dálkovou pravidelnou linku vedenou oblastmi za polárním kruhem: z Kodaně přes Thule v Grónsku a Edmonton v Kanadě do Los Angeles. Letoun DC-6B urazil vzdálenost 9 550 km za 27 hodin a 7 minut a původní trasa tak byla zkrácena o 1 120 km.

Již v té době se SAS zabýval možností zkrácení doby letu na trasách na Dálný Východ vedením linek přes Severní pól. Ačkoliv základní problémy letů letadel v polárních oblastech byly vyřešeny otevřením linky do Los Angeles, cesta k přeletům pólu byla ještě dlouhá. Projekt vyžadoval úzkou mezinárodní spolupráci, díky níž byla řada těžkostí překonána: například nekončící navigační problémy v polárních oblastech, otázky radiového a radarového kontaktu apod. Jako jediný vhodný letoun pro připravovanou linku do Tokia se ukázal typ Douglas DC-7C, jehož první exemplář SAS převzal v roce 1956. Ještě před zahájením pravidelné přepravy se uskutečnilo 15 ověřovacích letů na trase přes Severní pól.

Otevření polární linky do Tokya
Inaugurační ceremoniál polární linky do Tokia na kodaňském letišti Kastrup. (Foto: SAS)

24. února 1957 nastala hvězdná hodina společnosti SAS. Inaugurační ceremoniál prvního letu zpravodajsky pokrývalo na kodaňském letišti více než 250 novinářů. Na slavnostní raut do hangáru SASu, kde byl připraven letoun DC-7C "Guttorm Viking" (LN-MOD) bylo pozváno více než 1000 významných osobností. U příležitosti prvního letu byla zahrána skladba "Přes pól", složena dánským skladatelem O.Pedersenem speciálně pro tuto příležitost. Slavnost ukončil ženský hlas: "Prosím pozor! Odlet prvního letu do Tokia přes Severní pól. Cestující letu prosím zaujměte místa."

"Věděli jsme, že po všem tom rozruchu, který vyvolala média, se na nás upírají zraky celého světa" řekl Knut Hagrup, pozdější prezident SASu. "Nikdy v historii letecké dopravy nebylo uvedení pravidelného spojení tak důležité jako při inauguraci. Co novináři nevěděli bylo to, že za hangárem v Kodani jsme měli v záloze náhradní letadla, plná paliva a dokonale připravená vzlétnout pro případ, že by se náhodou na poslední chvíli vyskytl nějaký technický problém." Inaugurační let odstartoval bez problémů a pasažéři měli brzy možnost vychutnat ve vzduchu kaviár, želví polévku, langusty, rostbíf a - samozřejmě - šampaňské. Dánský kapitán Aage Hedall-Hansen pilotoval letadlo pouze do mezizastávky v Anchorage, kde si vybral krátkou a jistě zaslouženou dovolenou, aby se údajně zrekreoval při chytání lososů. Pilotáž stroje pak převzal norský kapitán Fridtjov Giortz, který dovedl letoun na přistání na tokijském letišti Haneda. V Tokiu vítaly letadlo SASu davy obyvatel japonského hlavního města. O den později se "Guttorm Viking" vrátil zpět do Kodaně, čímž během 71 hodin a 6 minut obletěl severní hemisféru Země. V Kodani se dostalo letounu stejně nadšeného přijetí davy obyvatel.

Skandinávské letecké společnosti SAS se otevřením polární trasy podařilo zkrátit dobu letu linky Kodaň - Tokio z dosavadních 52 na méně než 30 hodin. Jejího příkladu následovaly další západoevropské aerolinie, které přesměrovaly přes Severní pól své linky do Tokia a na západní pobřeží USA.

Dnes již není polární trasa příliš používaná. Většina letadel totiž létá z Evropy do Japonska přes ruský Sibiř bez mezipřistání. Tato trasa je o něco kratší než vedení linek přes Severní pól. S pádem komunismu v Rusku padla veškerá dřívější omezení směrování linek touto oblastí, navíc v 90. letech byla zprovozněna nová letová cesta, která zkrátila dobu letu do Tokia ještě o několik desítek minut.

Trasa polární linky
Polární trasa linky Kodaň - Tokio společnosti SAS. (Grafika: prospekt SAS)

Témata