Pendolino bude vozit cestující ČSA

03.11.2005 - Česká republika



Josef Bazala, generální ředitel Českých drah, a Jaroslav Tvrdík, prezident Českých aerolinií, včera symbolicky na palubě rychlovlaku Pendolino na Masarykově nádraží v Praze podepsali "Memorandum o spolupráci při společném provozování vlaků SC Pendolino". Memorandum vytyčuje základní rámec rozsahu spolupráce mezi oběma dopravci, díky které se spoje Pendolina Českých drah stanou již od zahájení provozu 11. prosince 2005 také linkami Českých aerolinií. Společné provozování vlaků SC Pendolino je pilotním projektem strategické spolupráce Českých aerolinií a Českých drah. Podle Jaroslava Tvrdíka se jedná o výbornou myšlenku, která byla dotažena do praxe, přičemž spolupráce má být podle prezidenta ČSA výhodná pro všechny zúčastněné včetně zapojených měst.

Podpis memoranda o spolupráci mezi ČSA a Českými drahami
Prezident ČSA Jaroslav Tvrdík a generální ředitel Českých drah Josef Bazala podepisují Memorandum o společném provozovaní vlaků Pendolino
(foto: České dráhy)

Všechny vlaky SC Pendolino spojující Ostravu, Olomouc, Pardubice a Prahu se od 11. prosince 2005, tedy ode dne zahájení provozu vlaků Pendolino, stanou codesharovými spoji Českých drah a ČSA. Vedle standardního označení kódem Českých drah (SC a číslo vlaku) tak bude všech 6 párů vlaků Pendolino vedeno také pod kódem OK. ČSA tak budou moci nabídnout až 11 spojení denně mezi Ostravou a Prahou. V síti ČSA se díky spolupráci objeví dvě nové destinace – Pardubice a Olomouc. Cestující si tak budou moci zakoupit prostřednictvím některého z prodejních kanálů ČSA letenku z Olomouce či Pardubic do jakéhokoliv bodu sítě ČSA. Například při zakoupení letenky z Olomouce do New Yorku bude mít cestující v letence uvedeny dva spoje - jeden pro trasu Olomouc – Praha provozovaný jako linka ČSA vlakem Pendolino; druhý spoj pak pro trasu Praha – New York provozovaný letadlem ČSA. V případě Ostravy bude cestující moci volit mezi spoji provozovanými vlaky Pendolino a lety provozovanými letadly ČSA – zcela podle časové výhodnosti jednotlivých linek.

Všichni cestující ČSA budou přepravovány ve vozech první třídy s tím, že jejich místa budou označena nápisem "Rezervace ČSA". K nástupu do vlaku postačí letenka ČSA a cestující nebude potřebovat žádný další cestovní doklad Českých drah. Servis na palubě Pendolina bude mimo jiné zahrnovat občerstvení zdarma (teplý a studený nealkoholický nápoj, bageta, malý dezert), cestující budou mít k dispozici denní tisk či se budou moci zaposlouchat do některého ze tří hudebních kanálů, pro práci s notebookem bude k dispozici přípojka na 230V. Informační hlášení pro cestující budou také v angličtině a němčině a budou obsahovat i informace pro pasažéry ČSA, včetně informací o návazném spojení Rail BUS na letiště v Ruzyni.

Podpis memoranda o spolupráci mezi ČSA a Českými drahami
Prezident ČSA Jaroslav Tvrdík, primátor Pardubic Jiří Stříteský, generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová, generální ředitel Českých drah Josef Bazala a hostesky ČD a ČSA před soupravou Pendolino
(foto: Tomáš Hampl)

Cestující ČSA budou moci rovněž využít při cestách vlaky SC Pendolino výhod spojených s členstvím v programu OK Plus včetně započítání mil. Pasažéři ČSA budou mít rovněž volný přístup do čekáren ČD Lounge, které jsou vyhrazeny pro cestující prvních tříd vlaků vyšší kategorie. Pendolino zvládne trasu mezi Ostravou a Prahou za 3:25 minut, z Olomouce pojede 2:25 min. a z Pardubic jen 55 minut. Po dokončení modernizace tratě mezi Českou Třebovou a Olomoucí se podle Bazaly cestovní doba z Prahy do Olomouce zkrátí na 2:05 min a do Ostravy na 3:05 min.

Mezi nádražím v Praze Holešovicích a letištěm Praha Ruzyně bude jezdit nízkopodlažní autobus označený viditelným nápisem Rail BUS s tím, že autobusy budou jezdit přibližně v hodinovém intervalu. V rámci rezervace „letenky“ pro spoj Pendolino bude přeprava transferovým autobusovým spojením Rail BUS bezplatná. Díky autobusovému spojení se pražské ruzyňské letiště stane novým bodem v síti Českých drah, takže cestující si budou moci v kterékoli pokladně Českých drah zakoupit jízdenku do a ze "stanice" Letiště Praha.

Podobná code-sharovou spolupráce mezi leteckým a železničním dopravcem zatím existovala jen v některých zemích západní Evropy (např. v Německu, ve Francii, Belgii či Švýcarsku). V rámci středoevropských zemí, které nově vstoupily do EU, je Česká republika první státem, kde cestující mohou využít výhod podobné spolupráce. Doufejme, že se stane impulsem pro tolik potřebnou integraci letecké a železniční dopravy v České republice.

Pendolino
Pendolino Českých drah (foto: Tomáš Hampl)

Témata