O´Leary stupňuje tlak na Rakousko, aby zrušilo odletovou daň
10.07.2025 08:50 - Evropa
Podle rakouského deníku Kleine Zeitung tlačí šéf Ryanairu Michael O‘Leary na rakouské politiky, aby zrušili aktuálně platnou jednotnou odletovou daň ve výši 12 euro na pasažéra. Její výše je však dokonce 30 euro na pasažéra u velmi krátkých letů, kde odletové a příletové letiště jsou vzdálené méně než 350 kilometrů a let byl proveden dopravním letadlem o celkové hmotnosti vyšší než 2 tuny. Cílem Rakouska totiž je, aby na kratších vzdálenostech byla letecká doprava nahrazena dopravou železniční do jejíž rozvoje investuje ze státního rozpočtu stále větší částky.
Podle O‘Learyho se ovšem v Rakousku vymkly kontrole i letištní poplatky. Jen na letišti Vídeň od konce pandemie se již zvedly o 30 procent, což zdaleka převyšuje běžnou inflaci a O‘Leary poznamenává, že přitom největšími akcionáři letiště jsou spolková země Dolní Rakousko a město Vídeň. Přitom na letišti ve Vídni Ryanair v současnosti bázuje hned 18 letadel, převážně pronajatých Airbusů A320, které jsou registrovány na Maltě a provozuje je dceřiná společnost Lauda Europe.

zaparkované Airbusy A320 společnosti Lauda Europe a Boeing 737 Ryanairu na letišti ve Stanstedu v době pandemie, červenec 2020 (autor: Mike Burdett, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Nátlak Ryanairu na Rakousko je opět známou metodou formou biče a cukru. Ryanair hrozí, že pokud Rakousko odletovou daň nezruší, chce Ryanair zrušit v Rakousku svoji plánovanou expanzi a naopak poníží počty nabízených sedaček na letech z Rakouska. O'Leary hrozí, že pokud rakouská vláda nezruší daň z letecké dopravy a nesníží letištní poplatky, „jak to již učinily vlády jiných zemí EU, které jsou orientovány na růst a budoucnost“, „ceny letenek pro rakouské cestující/návštěvníky výrazně vzrostou a Ryanair bude nucen omezit své budoucí plány letů do Rakouska“.
Jako alternativu k „biči“ nabízí O'Leary také "cukr". Pokud Rakousko splní jeho požadavky, Ryanair „uskuteční ambiciózní investiční plán ve výši jedné miliardy amerických dolarů“, který byl 12. června představen rakouskému ministru dopravy Peteru Hankemu (za SPÖ). Plán předpokládá zvýšení počtu cestujících v Rakousku o 70 % ze sedmi milionů na dvanáct milionů ročně do roku 2030. K dosažení tohoto cíle má být v Rakousku umístěno dalších deset letadel Boeing 737 MAX 8-200. „V důsledku toho by Ryanair také zvýšil růst na rakouských regionálních letištích o 150 procent a vytvořil 300 nových, vysoce placených pracovních míst pro piloty, palubní personál a techniky (celkem přes 1 000 pracovních míst),“ pokračuje tiskové prohlášení Ryanairu. Podle společnosti je potenciál rakouských regionálních letišť v současnosti podceněn a Ryanair právě v nich spatřuje možnosti svého dalšího růstu v Rakousku.