Nová letadla v lednu 2002

04.02.2002 - Nová letadla




  • Ukrajinská letecká společnost Aerosvit Airlines, kterou známe z pražské Ruzyně, rozšíří svoji flotilu v únoru o další dva Boeingy 737-500. Letouny si společnost pronajala u CIT Leasing na dobu 8 let.
  • Air Dolomiti si pronajaly 7. ledna další Dornier 328. Letoun, který létal dříve u německé společnosti Cirrus Airlines, slouží nyní na linkách z Verony do Amsterdamu a Bruselu.
Air Europa - Boeing 737-800
Air Europa jako první společnost ve Španělsku operuje s letounem Boeing 737-800 vybaveným winglety. Pronajaly si jej od Tombo Aviation. Air Europa plánuje instalaci wingletů na všechny Boeingy 737-800 ve své flotile. (Foto: Boeing Co.)
  • Air France si pronajaly u leasingové společnosti ILFC tři Boeingy 777-300ER na dobu šesti let. Jedná se o první letouny Triple Seven řady 300, které bude francouzský dopravce provozovat. První stroje mají být dodány v dubnu a květnu 2004.
  • Bosporus Airlines, nové turecké charterové aerolinie, odkoupily od společnosti Premiair tři letouny Airbus A300 (ex OY-CNA, OY-CNK a OY-CNL).
  • Carpatair převzal koncem ledna od švýcarského Crossairu další Saab 340B (ex HB-AKN).
  • Britské nízkonákladové aerolinie easyJet hodlají v nejbližší době objednat až 75 nových letadel. Vedení společnosti se nyní rozhoduje mezi Airbusy A319 a Boeingy 737-700. Nové letouny by měly být dodávány od roku 2007.
  • Nové italské aerolinie Free Airways si pronajaly od AirFinance dva stroje MD-83. Letadla dříve létala u jiného italského dopravce Eurofly.
  • Britská společnost Heavy Lift si údajně hodlá pronajmout nákladní Tupolev Tu-204.
  • KLM cityhopper rozšíří během tohoto roku svou flotilu o dalších pět letadel Fokker 70. Tři stroje převezme od britské bmi - British Midland, další dva získá od Austrian Airlines. Po převzetí se KLM cityhopper stanou největším provozovatelem tohoto typu na světě.
  • Nízkonákladové aerolinie Ryanair objednaly 100 letadel Boeing 737-800 a na dalších 50 kusů si zajistily opci. Dodávky letadel mají začít již tento rok a budou probíhat až do roku 2010.
  • Belgické VG Airlines potvrdily pronájem tří letounů Airbus A330-200 od ILFC. Jedná se o stroje, které původně patřily společnosti SABENA, a to ex OO-SFQ (převezmou jej 17. ledna), ex OO-SFR (převezmou 11. února) a ex OO-SFS (převezmou 25. února). Inaugurační let na své první lince Brusel - New York/JFK naplánovaly na letošní 1. březen a na trati mají operovat denně. Plánují otevření dalších linek: od 15. března mají létat denně z Bruselu do Bostonu a také jejich třetí cílem má být některá severoamerická destinace, s největší pravděpodobností Los Angeles.
  • Italská společnost Volare Airlines převzala v polovině ledna Airbus A321 pronajatý od leasingové společnosti S.A.L.E.
  • Allegiant Air převzaly v polovině ledna další stroj typu MD-87.
  • Nová havajská letecká společnost, která vznikne spojením Aloha Airlines a Hawaiian Airlines bude na vnitrohavajských tratích používat výhradně Boeingy 717. Pro dálkové tratě mají být objednány další letouny, pravděpodobně Boeingy 757 a 767. Aloha Airlines v současné době provozují 18 Boeingů 737-200 a 5 737-700, Hawaiian Airlines 12 Boeingů 717 a 4 stroje McDonnell Douglas DC-9-50.
  • Americká společnost ASA, která operuje jako Delta Connection převzala 29. ledna svůj první Canadair RJ700.
  • ATA přeměnily svou opci na dva Boeingy 757 v pevnou objednávku s dodáním v roce 2003.
  • Americká společnost jetBlue objednala dalších 10 letadel Airbus A320, čímž celkový počet strojů tohoto typu v její flotile vzroste na 74.
  • Americké aerolinie Kalitta odkoupily od Kitty Hawk letoun Boeing 747-200F.
  • Kanadské Skyservice si pronajaly u leasingové společnosti ILFC čtyři stroje Airbus A320. Letouny létaly dříve u Canada 3000 jako C-GVXC, C-GVXD, C-GVXE a C-GVXF.
  • Kanadské aerolinie Tango zvýší počet Airbusů A320 ve své flotile ze šesti na devět strojů.
  • Karibská letecká společnost BWIA West Indies Airways uzavřela s leasingovou společností ILFC dohodu o pronájmu dvou Airbusů A340-300 na dobu pěti let. První letoun má být dodán v červnu, druhý v listopadu tohoto roku. Letouny dříve létaly u společnosti Air Canada jako C-FTNP a C-FTNQ. Společnost by měla v nejbližší době vrátit leasingové firmě tři MD-83.
  • Caribbean Star si pronajaly v polovině ledna od Jetfleet Management letoun Dash 8-100 na dobu tří let. Letoun létal dříve u americké společnosti Horizon Air.
  • Dva nové Airbusy A319 dodané společnosti Mexicana nahradily starší Boeingy 727. Pokračuje tak postupné vyřazování tohoto staršího typu z flotily společnosti. 
  • AeroContinente si pronajaly u ILFC dva Boeingy 767-200ER. letouny dříve létaly u Air Seychelles (S7-AAS) a TWA (N650TW).
  • Venezuelské Aserca Airlines si pronajaly u Capital Aicraft dva stroje DC-9-15 na dobu 15 měsíců. Letouny létaly dříve u americké TWA jako N490SA a N491SA.
  • Brazilské cargo aerolinie ABSA převzaly 19. ledna svůj první Boeing 767-300F (PR-ABB).
  • Brazilské aerolinie GOL převzaly 24. ledna svůj první Boeing 737-800.
  • Další brazilská společnost Nacional Transportes Aereos převzala v&Nbsp;polovině ledna svůj čtvrtý Boeing 737-200. Nový letoun, který má registraci PR-NAE, létal dříve u VARIGu.
  • Keňské African Safari Airways si od Hapag Lloyd pronajaly Airbus A310-300 (D-AHLA).
  • Nová libyjská letecká společnost Afriqiyah si od italské Blue Panorama pronajala druhý Boeing 737-400.
  • Ethiopian Airlines si pronajaly na dva a půl roku svůj třetí Boeing 767-300.
  • Nigerijské Kabo Air zakoupily od Virgin Atlantic svůj čtvrtý Boeing 747-200.
  • Jihoafrický nízkonákladový dopravce Kulula.com převzal od Comair svůj druhý Boeing 727-200.
  • Libyan Arab Airlines si od tuniské Nouvelair pronajaly jeden MD-88Airbus A320.
  • Nigeria Airways rozšíří v březnu svůj letadlový park o Boeing 767-300ER.
  • Sky Power, nové nigerijské aerolinie, si od Air Mediterranee pronajaly první Boeing 737-200 (F-BYAL). Další stroje mají být pronajaty v příštích měsících.
  • Air Asia potvrdila pronájem dalších dvou Boeingů 737-300, čímž počet letadel tohoto typu ve flotile společnosti vzroste na pět. Pronajaté letouny dříve létaly u Air Afrique jako TU-TAJ a TU-TAK.
  • Air Macau si pronajaly u leasingové společnosti ILFC další dva Airbusy A321. Letadla mají být převzaty v prosinci 2002 a únoru 2003.
  • Japonské ANK převzaly Boeing 737-500 pronajatý od Tombo Aviation. Letoun létal dříve u dánské společnosti Maersk Air jako OY-APG.
  • Společnost EVA Air zvažuje v letošním roce nákup čtyř nových letounů. Podle vedení společnosti, které se rozhoduje mezi typy Airbus A340 a Boeing 777), mají nové letouny nahradit starší B747. V současné době má Eva Air objednávku na jeden Boeing 747-400F (termín dodání během 2. poloviny letošního roku), 8 Airbus A 330-200 (od 2003) a 15 Boeing 777 (od 2005).
Hainan Airlines - Boeing 737-800
Čínská společnost Hainan Airlines převzala v polovině ledna první ze tří objednaných Boeingů 737-800 opatřených winglety a stala se tak první asijskou aerolinií provozující takto vylepšený Boeing 737-800. (Foto: Boeing)
  • Iran Air Tour převzaly dva Tupolevy Tu-154, které dříve létaly u Bulgarian Air Charter a ruské Taftneftaero.
  • Shanghai Airlines získaly bankovní úvěr ve výši 3,5 mld. čínských juanů (423 mil. USD), který aerolinie hodlají použít na rozšíření své flotily ze současných 23 na 40 letadel. Očekává se, že čínská letecká společnost se rozhodně pro americké letouny Boeing.
  • Menší čínská společnost Shenzen Airlines si pronajala od GECAS dva letouny Boeingy 737-700.
  • Thai Airways se hodlají v tomto roce rozhodnout, zda zařadí do své flotily obří Airbusy A380.
  • Uzbekistan Airlines hodlají v nejbližší době objednat třetí Boeing 767.
  • Eastern Australia si pronajaly v polovině ledna jeden Dash 8-300 (ex D-BACH)

Témata