Norsko chce prodat podíl ve Scandinavian Airlines

04.04.2011 - Evropa



Norský ministr hospodářství a obchodu Trond Giske oznámil záměr norské vlády prodat podíl v letecké společnosti Scandinavian Airlines (SAS). Prodej státního podílu ve výši 14,3 procenta je součástí vládního programu na redukci státního vlastnictví ve vybraných firmách. Prodej podílu v aerolinii musí schválit norský parlament, ale i Dánsko a Švédsko. Prodej samotného norského podílu však nemusí být příliš výhodný, daleko zajímavější výnos by přinésl koordinovaný prodej podílu s dalším státem. Agentura Reuters přinesla v závěru minulého týdne zprávu, že o prodeji svého podílu by mohlo uvažovat i Dánsko.

SAS vznikly po 2. světové válce na základě partnerství tři národních leteckých společností Dánska, Norska a Švédska s cílem spolupracovat při rozvoji mezinárodní letecké dopravy zejména dálkových letů. Podíl Dánska, Norska a Švédska ve společnosti činí dohromady 50 procent, zbytek je v rukou institucionálních a soukromých investorů. Tradičně největší podíl v aerolinii má Švédsko, které drží 21,4 procenta. S akciemi SAS se obchoduje na burzách ve Stockholmu, Oslu a Kodani.

SAS vlastní sedm letadel Airbus A340 (foto: SAS)

SAS se v posledních letech potýkají se ztrátovostí provozu. Společnosti se v minulosti nepodařilo adekvátně reagovat na změny na evropském trhu. Rozmach nízkonákladové přepravy, který se dotýká výrazně i Skandinávie, vedl k výraznému poklesu výnosů. Jeden z hlavních konkurentů SAS pochází z Norska - nízkonákladová společnost Norwegian se postupně vyšvihla na třetí největší evropskou nízkonákladovou aerolinii, která má základny v Oslu, Kodani, Stockholmu a dalších skandinávských městech. V roce 2009 vedení SAS přijalo novou strategii Core SAS s cílem přivést společnost do zisku. V rámci této strategie došlo k propuštění 4600 zaměstnanců, redukci kapacity o 20 procent a primární orientaci na skandinávské země a obchodní cestující. V loňském roce hospodařily Scandinavian Airlines se ztrátou 251 mil. eur, což představovalo snížení výše ztráty oproti 331 mil. eur v roce 2009.

Podle analytiků by SAS pomohl nejvíce vstup strategického investora a právě případné prodeje státních podílů by mohly být příležitostí pro tento vstup. Jako největší kandidát na vstup byla v minulosti nejčastěji zmiňována Lufthansa. Německý dopravce je však v současnosti zaměstnán řešením problémů a integrací aerolinií, které nedávno převzal a tak je otázkou, jestli je vstup do další letecké společnosti na pořadu dne. Jako další kandidáti jsou zmiňovány Air France-KLM, British Airways a na základě obecných prohlášení svých představitelů také Qatar Airways.

Témata