Norse Atlantic má nahradit Norwegian na dálkových linkách

19.03.2021 - Evropa



Spoluzakladatel a CEO letecké společnosti Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kjos, se nevzdává svého snu aerolinky provozující z Norska nízkonákladové lety přes Atlantik. To byla totiž původní dlouhodobá strategie Norwegianu. Z důvodu přílišné expanze a zhroucení trhu v souvislosti s pandemií však Norwegian samotný nyní bojuje o holé přežití. Zavírá své báze mimo Skandinávii a aby dosáhl na pomoc norské vlády, musel drasticky redukovat flotilu a opustit svoji původní strategii expanze nízkonákladových dálkových linek.

Bjørn Kjos tak chce nyní založit novou leteckou společnost, která by měla následovat jeho vizi nízkonákladových letů přes Atlantik. Společně s Bjørnem Kisem, který rovněž působil v Norwegianu a Bjørn Tore Larsenem, který působil ve firmě OSM Aviation, nyní založili novou leteckou společnost Norse Atlantic Airways. Právě Larsen má být CEO nové společnosti, navíc do ní sám vložil 63 % základního kapitálu, Kjos 15% a Kise 12%, zbytek drží menší investoři. Podle norských investigativních novinářů má společnost 24 miliónů usd vlastního kapitálu. Další kapitál chtějí získat v dubnu emisí akcií na burze v Oslu.

Norse Atlantic má v plánu začít koncem roku 2021 létat na transatlantických linkách. Spoluzakladatelé předpokládají, že v té době již dojde na trhu k výraznému oživení poptávky. Navíc je nyní na trhu příležitost ve formě dostatku relativně levných dálkových letadel. Norse Atlantic Airways má začít podnikat s 12 Boeingy 787 Dreamliner získaných právě od Norwegianu. Společnost plánuje spojit největší aglomerace v severní Americe jako New York, Los Angeles a Miami s velkými evropskými centry. V hledáčku mají Londýn, Paříž ale také samozřejmě i norské hlavní město.

Bjørn Kjos v cockpitu Boeingu 787 Dreamliner provozovaným společností Norwegian Air Shuttle, červenec 2014 (foto: Norwegian Air Shuttle, Wikimedia Commons, CC-BY-3.0)

Témata