Lufthansa zvažuje nákup letadel Airbus A321XLR

09.11.2025 13:22 - Evropa



Letecká společnost Lufthansa zvažuje, že by mohla rozšířit svou flotilu také o dálkové Airbusy A321XLR. Informoval o tom německý deník Handelsblatt s tím, že vedení Lufthansy interně přehodnocuje své dřívější odmítavé stanovisko k A321XLR vzhledem k měnícím se podmínkám na trhu. Handelsblatt své tvrzení opírá o vyjádření člena představenstva Lufthansa Group na setkání se zaměstnanci.

Airbus před lety vzbudil se svým modelem A321XLR u leteckých společností značnou pozornost. Řada z nich tuto verzi A321neo s prodlouženým doletem objednala. Mezi nimi jsou také některé severoamerické a evropské aerolinie, které nyní dodaná letadla nasazují do provozu. A321XLR umožňuje rentabilně provozovat dálkové linky do menších měst, na které by se jinak nevyplatilo nasadit širokotrupá letadla.

Airbus A321XLR v barvách společnosti Airbusu (foto: MarcelX42/Wikimedia - CC BY-SA 4.0)

Šéf Lufthansy Carsten Spohr dříve A321XLR odmítl s tím, že není vhodným letadle pro společnost. Podle dřívějšího prohlášení Spohra by náklady byly příliš vysoké a chyběly by vhodné trhy, kam by A321XLR mohl být nasazen. Lufthansa u svých dálkových linek v současnosti spoléhá výhradně na kapacitně větší širokotrupá letadla.

Zájem o letadla Airbus A321XLR představuje změnu tohoto postoje. To je podle Handelsblatt způsobeno několika důvody. Jednak konkurenční dopravci, v Evropě Iberia a Aer Lingus, zavádějí s A321XLR nové trasy. Vedle evropských společností to jsou také americké konkurenční aerolinie, které stále častěji s A321XLR létají do Evropy. Letadla A321XLR objednala také partnerská společnost United Airlines.

Problém pro Lufthansu je, že A321XLR umožňuje zavádění linek do menších měst. Tyto linky pak obcházejí huby, na kterých je obchodní model Lufthansy s přípojnými lety založen. Samozřejmě je možné zavést nové linky s A321XLR i z hubů, otázkou je, jestli by jich bylo dostatečné množství a pro cestující by byly atraktivní.

Možností je, že v rámci Lufthansa Group by A321XLR mohly zamířit k jiným společnostem než k Lufthanse. Vhodnými dopravci by mohly být Discover Airlines, Austrian Airlines a Brussels Airlines. Letadlo by se hodilo možná také Eurowings, který postupně rozšiřuje počet linek na Blízký východ. Dalším kandidátem je také nově vlastněná ITA Airways, která v současnosti provozuje sedm letadel Airbus A321LR, jež nasazuje na blízkovýchodní linky.

Témata