Lufthansa plánuje v Německu pokračovat v rušení vnitrostátních letů

18.10.2025 19:30 - Evropa



V Německu vládou slíbené snížení odletové daně a poplatků zůstalo prozatím pouze neuskutečněným slibem vlády kancléře Merze. Od roku 2019 se náklady na provoz a poplatky státu zdvojnásobily. Výsledkem je, že německá letiště odbavují stále méně pasažérů než před koronavirem v roce 2019. Lufthansa bude vysokými náklady donucena i příští rok pokračovat v trendu rušení dalších vnitrostátních letů, které se pro ni staly nerentabilními. Uvedl to Carsten Spohr, generální ředitel skupiny Lufthansa, v rozhovoru pro deník Welt am Sonntag.

Bez snížení nákladové zátěže jednotlivých lokalit budou další rušení letů nevyhnutelná,“ řekl Carsten Spohr. „Jedná se o přibližně sto vnitrostátních letů týdně, které by mohly být v příštím létě opět zrušeny. Spojení jako z Mnichova do Münsteru/Osnabrücku nebo z Mnichova do Drážďan jsou pod drobnohledem,“ řekl dále manažer Lufthansy. „Na těchto trasách létáme každý den se ztrátou.

V případě zrušení by letiště Münster/Osnabrück ztratilo své poslední spojení s přestupním leteckým uzlem Lufthansy. To se mimochodem stalo již stalo smutnou realitou německým letištím v Paderbornu a Friedrichshafenu, která Lufthansa přestala úplně obsluhovat. Paderborn však dokázal reagovat občanskou iniciativou, která založila vlastní společnost SkyHub PAD GmbH, která financuje dánského dopravce DAT, který od 1. září opět spojil Paderborn s Mnichovem a to až třemi rotacemi denně. Na lince je nasazeno 72 místné letadlo ATR 72-600. To se zdá být díky menšímu počtu sedaček na obsluhu této linky vhodnějším typem, neboť nejmenší letadlo ve flotile Lufthansy je 138 místný Airbus A319, kterých má Lufthansa Mainline ve flotile 35 kusů. Její dceřiné společnosti pak mají též letadla s menší kapacitou - Air Dolomiti provozuje 17 letadel Embraer E195 s kapacitou 125 sedaček a 9 letadel Embraer E190 s kapacitou 108 míst. Lufthansa Cityline pak provozuje ještě menší letadla - 26 kusů 90 místných Bombardierů CRJ900. Přitom je evidentní, že strategie Lufthansy je postupně se menších letadel zbavovat a nenahrazovat je již novými malými letadly. Skupina Lufthansa totiž v objednávkách nových letadel žádné letadlo s kapacitou méně než 149 míst aktuálně objednáno nemá. Nejmenším nově objednaným letadlem skupiny Lufthansa je totiž typ Airbus A220-300, kterých skupina Lufthansa objednala hned čyřicet kusů s dalšími dvaceti nákupními opcemi pro svoji dceru Lufthansa City Airlines. Ta má pro Lufthansu podobně jako Lufthansa Cityline a Air Dolomiti zajišťovat především přípojné lety z menších letišť do uzlů ve Frankfurtu a v Mnichově. První z objednaných nových letadel A220-300 má být dodáno již v průběhu příštího roku.

Lufthansa však plánuje omezit počty vnitroněmeckých rotací již v nadcházející zimní sezóně 2025/2026 - tato rušení se především dotknou počtu letů na letiště do Brém, Drážďan, Kolína nad Rýnem, Lipska, Münsteru, Norimberku a Stuttgartu.

Lufthansa přitom není samotná, kdo v posledních dnech ostře reaguje rušeními stávajících kapacit a spojení na stoupající náklady na německých letištích. Tuto středu oznámil též Ryanair, že na nadcházející zimní období stáhne deset procent svých kapacit směrem do a z Německa. Z nabídky Ryanairu tak zmizí 24 tras a přes 800.000 sedaček.

Airbus A320neo na letišti ve Frankfurtu, srpen 2018 (autor: Paul Schmid, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata