Lufthansa hrozí přesunutím kapacit z Německa

26.09.2025 07:45 - Evropa



V článku deníku Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), který vyšel tento týden ve středu, je popsána změna tónu, kterou vysílá letecká společnost Lufthansa směrem k německé vládě. V podstatě kritizuje Lufthansa to samé, co ostatní letecké společnosti kritizovaly již dříve, nejvehementněji pak Ryanair. Německo se totiž stalo pro aerolinky příliš drahou zemí, dosud stále totiž ještě nedosáhlo úrovní přepravených cestujících před Covidem. Největší propad přitom je v segmentu vnitrostátní letecké dopravy. Podle statistik se Německo z hlediska oživení letecké dopravy po koronaviru nachází na 28. místě z 31 evropských zemí.

Je velmi zklamáním, že německá vláda v návrhu rozpočtu na rok 2026 nepočítá s žádným snížením daní pro lety z Německa,“ řekl šéf Lufthansa Airlines Jens Ritter redakci WAZ. Ritter nyní otevřeně hrozí, že Lufthansa z německých letišť stáhne další letadla: „Pokud se spoje stanou nerentabilními, budeme nuceni omezit trasy a nasadit letadla jinde. Seznam letišť, která musíme z ekonomického hlediska zvážit, je dlouhý: Brémy, Drážďany, Kolín nad Rýnem, Lipsko, Münster, Norimberk, Stuttgart – abychom jmenovali alespoň některé,“ vysvětlil Ritter. To nejsou dobré vyhlídky pro mnohá německá letiště, která by mohla být postižena a která se již nyní často nacházejí v napjaté ekonomické situaci.

Německá vláda, kterou tvoří koalice CDU-CSU a SPD se zavázala, že zvýší konkurenceschopnost letecké dopravy v Německu. „Chceme snížit daně, poplatky a odvody specifické pro leteckou dopravu a zrušit zvýšení daně z letecké dopravy,“ uvádí se v koaliční smlouvě vládních stran. Ve skutečnosti však dosud nedošlo k žádnému zlepšení. Podle údajů společnosti Lufthansa se od začátku roku se místo toho zvýšily poplatky za přistání a vzlet o 40 procent a poplatky za řízení letového provozu o 25 procent.

Podle údajů Federálního svazu německých leteckých společností (BDF) vzrostly od roku 2019 státní náklady na jeden odlet z letiště v Německu až o 128 procent. Podle BDF je lídrem letiště Stuttgart. Tam činí státní poplatky za letadlo s 150 cestujícími směřující do destinace v rámci EU v současné době 5109 eur. Následuje Frankfurt s 4847 eury státních poplatků (+ 83 procent od roku 2019) a Berlín-Brandenburg s 4238 eury (+ 92 procent). Pro srovnání - například v Istanbulu letecké společnosti platí pouze 524 eur daní a poplatků za odlet (+ 4 procenta od roku 2019), v Madridu je to 687 eur.

Celá hospodářská centra v Německu již nejsou dostatečně propojena s mezinárodními trhy. Nyní je zapotřebí rychlé politické jednání, aby se zastavila sestupná spirála. Náklady na úkoly v oblasti řízení letového provozu a bezpečnosti letectví, které spadají do pravomoci státu, musí klesnout, a to prostřednictvím většího zapojení státu v této oblasti. Kromě toho by měla být snížena daň z letecké dopravy“, uvedl dále v rozhovoru pro WAZ Ritter.

Ovšem případné zrušení loňského zvýšení odletové daně by Německo přišlo draho - chybělo by mu přibližně 300 miliónů euro ročně. Ta byla přitom od 1.května 2024 stanovena za pasažéra na 15,53 euro při odletech do evropských zemí, Turecka, Maroka a Alžírska, na 39,34 euro v případě letů na Blízký východ a do severní Afriky a na částku 70,83 euro do ostatních zemí. Tuto daň přitom zavedla v roce 2011 vláda Angely Merkelové, aby dodatečnou daní pomohla konsolidovat státní finance postižené dopady tehdejší finanční krize. Tehdy však sazba byla na úrovni 8 / 25 / 45 eur. Přes 80 % odletů z Německa tvoří lety do první skupiny zemí, na nich se vybere celkem zhruba polovina odletové daně. Kolem 5 % tvoří lety do druhé skupiny zemí a na nich Německo vybere zhruba 9 % odletové daně. Lety do třetí skupiny pak tvoří přes 12 % všech letů a Německo na nich kasíruje přes 41 % veškerých prostředků za odletovou daň.

Jenže snížení či zrušení odletové daně není jedinou možností jak by německá vláda mohla leteckým společnostem ulevit. Dalšími možnými úlevami by mohlo být převzetí základních nákladů na řízení letového provozu (přibližně 300 milionů eur ročně) a nákladů na bezpečnostní kontroly (více než miliarda eur ročně). Lufthansa varuje: pokud Německo zůstane drahé, budou zahraniční letiště v sousedních zemích atraktivnější – a to především na úkor velkých německých uzlů ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově.

Airbus A350-900 společnosti Lufthansa na letišti V Mnichově, květen 2019 (autor: Andrzej Otrębski, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata