Letiště v Kanadě se potýkají s neobvykle dlouhými frontami

23.05.2022 - USA & Kanada



Mnohá letiště v Kanadě, včetně nejrušnějšího letiště v Torontu, se v posledních týdnech potýkají s neobvykle dlouhými frontami. Situace došla tak daleko, že podle agentury Reuters sdružení leteckých dopravců vyzývají kanadské úřady, aby před nadcházející letní sezónou přijaly opatření k omezení několikahodinových front.

Nedostatek personálu v kombinaci s rostoucí poptávkou po cestování způsobuje několikahodinové fronty nejen na odbavení, ale zejména před bezpečnostními kontrolami. Podle zaměstnanců však k této situaci přispívají i samotní cestující, kteří na pravidla cestování po dobu pandemie mnohdy jaksi zapomněli a často se stává, že během bezpečnostních kontrol musí zaměstnanci řešit v příručních zavazadlech zakázané předměty, což k hladkému odbavení také nepřispívá.

Dlouhé fronty u bezpečnostních kontrol nejsou konstantní. Někdy trvá odbavení 10 minut, jindy nestačí podle cestovatelů na kontrolu ani hodina a půl. Často se tak stává, že cestujícím uletí letadlo. V případech, že chybí při nástupu mnoho cestujících, letecké společností raději volí zpožděný odlet. Kanadská letiště tak důrazně doporučují přijít k odbavení včas, minimálně 2 hodiny před odletem. Vancouver dokonce oficiálně doporučuje 3 hodiny.

Jenže problémy nejsou hlášeny cestujícími jen na odletu, ale i během příletu. Zejména v Torontu byly v minulých týdnech hlášeny případy, kdy cestující po příletu letadla z něj dlouho nesmí vystoupit. Zejména po dlouhých letech si cestující stěžovali, že unavení a hladoví museli po příletu letadla ještě dlouho sedět v letadle, neboť přepážky celního odbavení byly beznadějně přeplněné a místní úřady nedovolovaly přísun dalších čekatelů do přeplněných letištních prostor. A to vše za stavu, když počty cestujích na kanadských letištích nedosahují ani tří čtvrtin hodnot před pandemií.


letecký pohled na letiště Pearson v Torontu, srpen 2007 (autor: Buffyjossdollhouse, Wikimedia Commons)

Existuje troje vysvětlení současné situace. Za prvé je to situace na pracovním trhu. Nedostatek zájemců o práci ztěžuje včasné najímání a zaškolení dalších pracovních sil. Druhým faktorem je nárůst množství úkonů v souvislosti s dokumenty, jejichž nutnost vygenerovala pandemie koronaviru. Cestovatelé musí využít aplikaci ArriveCan, doložit vakcinaci. Dříve tak trvalo odbavit jednoho cestujícího v průměru 30 sekund, nyní je to čtyřnásobek. Třetí příčinou úzkého hrdla na letištích jsou kanadské bezpečnostní kontroly před nástupem do letadla. Tento problém však nesouvisí s obnovením poptávky po cestování. Kanadský systém kontroly před nástupem do letadla byl totiž v hrozném stavu již dlouho před pandemií.

Zde je příklad zoufalého příspěvku na sociálních sítích ohledně nekončící fronty na bezpečnostní prohlídku v Torontu:

Témata