Letiště Praha obnovilo provoz hlavní dráhy 06/24

01.10.2013 - Česká republika



Hlavní vzletová a přistávací RWY 06/24 dráha Letiště Václava Havla Praha byla včera ve večerních hodinách opět uvedena do provozu. Skončila tak druhá a závěrečná etapa generální opravy dráhy. Letiště tak získalo dráhu s cementobetonovým krytem s životností několika desítek let. „Z mého pohledu byla generální rekonstrukce hlavní dráhy jedním z nejvýznamnějších projektů v oblasti rozvoje strategické infrastruktury letiště od výstavby Terminálu 2. Náročnou opravu se nám podařilo soustředit do dvou let, přičemž v roce 2012 trvala necelé tři měsíce a letos čtyři a půl. Jsem přesvědčen, že hlavní dráha bude sloužit desítky let bez zásadnějších oprav,“ uvedl Jiří Pos, ředitel Letiště Praha.

Znovuotevření dráhy - přestřižení pásky
Slavnostní přestřižení pásky přímo na ranveji. Zleva: Jiří Pos, ředitel Letiště Praha, Dan Jiránek, primátor Kladna, Jan Záruba, zástupce starostky Prahy 6, Jiří Vávra, 1. náměstek primátora hl. města Prahy, Zdeněk Štětina, ředitel krajského úřadu Středočeského kraje a Jaroslav Katzer, předseda představenstva STRABAG (foto: Letiště Praha)

Hlavním přínosem generální opravy budou podle tiskové zprávy Letiště Praha menší časové a finanční nároky na její údržbu. Před generální opravou letiště totiž provádělo jarní a podzimní údržbu dráhy vždy po dobu dvou až tří týdnů. Nyní mají tyto práce trvat jen 3 – 5 dní. Vedení letiště zároveň počítá s výrazně menším využitím vedlejší dráhy 12/30. Ta by měla sloužit pouze pro případy, kdy meterologické podmínky neumožní přistání či starty na hlavní ranveji.

První etapu rekonstrukce dráhy provedla v roce 2012 na základě výběrového řízení společnost Skanska. Druhou etapu probíhající v letošním roce realizovala firma Strabag. „Rozsah druhé etapy generální opravy byl značný, Celkově bylo vybouráno 390 tisíc tun betonu, asfaltu, stabilizací a štěrků. Plocha dráhy je 220 tis. m2, to představuje skoro 12 kilometrů čtyřproudové dálnice. Vzhledem k větší hloubce však bylo použito více cementobetonového krytu, jednalo se o téměř 200 tis. tun, což by stačilo na 19 kilometrů dálnice o čtyřech pruzích,“ uvedl Jiří Kraus, výkonný ředitel Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku.

Spolu s generální opravou dráhy 06/24 byla reinstalováno světelné zabezpečovací zařízení a vyměněny čidla hlášení námrazy. Návěstidla osové světelné soustavy byla nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy (dosud byl světelnými návěstidly opatřen pouze směr dráhy na Jeneč). Dále byla opravena část pojezdového systému, konkrétně pojezdové drahy A a D, které spojují odbavovací plochu s hlavní dráhou. Zároveň byla rozšířena pojezdová dráha E, aby vyhovovala i největším letadlům včetně Airbus 380.

Témata