KLM se snaží ulevit přetíženému letišti v Amsterdamu

27.05.2022 - Evropa



Letiště Schiphol v Amsterdamu je v posledních týdnech velmi přetížené. Cestující i letadla musí čekat na odbavení v dlouhých frontách. A to přestože jejich počty zatím nepřekročily počty z roku 2019 - tj. před pandemií. Stížnosti cestovatelů směřují zejména k dlouhému čekání na bezpečnostní kontroly. Důvodem je malý počet zaměstnanců letiště, které evidentně s tak rychlou obnovou poptávky po letech nepočítalo. Již od dubna musí letišti vypomáhat jeho největší zákazník - letecká společnost KLM. Ta "pomáhá" s přetížením svému partnerovi a své hlavní základny pro leteckou společnost tím nejhorším možným způsobem - aby zmenšila počty cestujících, již od dubna průběžně ruší některé lety. Nyní dokonce ve svém rezervačním systému zamezila rezervaci letenek v nejnižších cestovních třídách na nejbližší dny, tak aby svému partnerskému letišti co nejvíce ulevila.

Podobné problémy s dlouhým odbavením hlásí i jiná evropská letiště, jako například Frankfurt nad Mohanem. Zde ovšem Lufthansa k tak radikálnímu kroku jako KLM dosud sáhnout nemusela. Sociální sítě plní i výjevy z dlouhých front v Londýně-Gatwicku. Zaujal zejména jeden svým typickým britským humorem: "ta fronta před bezpečnostní kontrolou je tak strašně dlouhá, že než ji vystojím, asi přestane mi platit cestovní pas...".

Podle poradenské společnosti OAG nabízené sedačkové kapacity na západoevroských letištích rychle rostou a dosáhly již 90% úrovně stavu před pandemií ve srovnatelném období roku 2019. Pro letecké společnosti je tak před nejsilnějšími letními měsíci kromě zdražujícího paliva hlavním rizikem právě možný chaos a dlouhé čekací doby na letištích způsobené jejich velkou personální poddimenzovaností.

Všeobecně se tak cestujícím letos v létě doporučuje plánovat příjezd na letiště s velkou rezervou před odletem.

pohled na řídící věž letiště Amsterdam-Schiphol, srpen 2018 (autor: Ikreis, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata