ITA je již zřejmě jen krůček od prodeje Lufthanse

02.01.2023 - Evropa



Ve středu 28. prosince odpoledne se konalo dlouhé zasedání správní rady společnosti ITA Airways, které předsedal Antonino Turicchi. Podle italského deníku "Corriere della sera" se v těchto dnech intenzivně finalizuje dohoda o prodeji minoritního, zhruba 40% podílu ve společnosti ITA Airways. Největším favoritem na koupi tohoto podílu je letecká společnost Lufthansa. Dohoda o prodeji podílu by mohla být podle vládních zdrojů deníku podepsána snad již i ve druhé polovině ledna. Deník také zmiňuje druhou možnost - pouze uzavření předběžné dohody o privatizaci. Tato druhá možnost by mohla být uzavřena zřejmě i dříve, s tím, že by se obě strany zavázaly uzavřít konečnou dohodu nejpozději do 30.června 2023.

Vedení společnosti ITA Airways od silného partnera, velké letecké společnosti, především očekává, že se mu podaří zastavit nárůst podílu nízkonákladových dopravců na italském trhu. Vždyť na 55% všech aktuálně provozovaných spojení společnosti ITA Airways existuje již přímá konkurence od společnosti Ryanair. Navíc na mnoha dalších linkách konkurují i jiné nízkonákladové společnosti.

Italské úřady dávají nízkonákladovým dopravcům nepřímo najevo, že se jim jejich vysoký podíl na úkor ITA Airways (Alitalie) příliš nelíbí. Italský antimonopolní úřad začal například v posledních dnech roku 2022 prošetřovat podezření na údajnou kartelovou dohodu nízkonákladových dopravců (Ryanair, Wizz Air, easyJet), ale také ITA Airways ohledně cenotvorby na nabízených letech na Sicílii. Zmiňovaní letečtí dopravci ovšem o něčem takovém nechtějí ani slyšet. Jsou připraveni s antimonopolním úřadem spolupracovat, avšak očekávají, že ten toto podezření brzy odloží jako liché. Ať již řízení dopadne jakkoli, jedno je jasné - signál směrem k nízkonákladovým dopravcům byl vyslán.

Velký zájem nízkonákladových dopravců o Itálii je v prvé řadě dán geografickým tvarem země připomínající vysokou dámskou kozačku, navíc Itálii patří dva velké středozemní ostrovy Sicílie a Sardínie dostupné kromě letadla jen po moři. Itálie je známá také díky velkým ekonomickým a kulturním rozdílům mezi bohatým severem a chudým jihem. A v neposlední řadě jsou italské pláže a památky také oblíbenou destinací mnoha evropských turistů. To vše jsou důležité faktory, které způsobily, že podíl nízkonákladových dopravců na leteckém trhu je v Itálii vyšší než kdekoli jinde v Evropě. Nízkonákladové společnosti pak logicky navíc dále navyšovaly svoje tržní podíly s tím, jak se prohlubovaly problémy státní ztrátové společnosti Alitalia, jejímž výrazně zeštíhleným nástupcem se stala 15. října 2021 právě společnost ITA Airways.

I přes tuto historickou zkušenost s permanentně ztrátovým státním dopravcem se však v Itálii stále objevují minoritní hlasy, které by si přály, aby ITA Airways zůstaly stoprocentně státní, byť dlouhodobě ztrátovou, společností. Těm se poslední vývoj signalizující blížící se privatizaci ITA Airways vůbec nelíbí. Že se jedná z hlediska možností dlouhodobé státní podpory o představu nereálnou je jasné všem, kdo se v letectví trošku více orientují. A proto je privatizace společnosti ITA vlastně jedinou možností, která italské vládě zbývá. Druhou by byla jen zdlouhavá cesta zmenšování a nakonec postupné likvidace společnosti.

Airbus A330-200 společnosti ITA Airways na letišti JFK v New Yorku, říjen 2022 (autor: Mark Bess, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata