Emirates uskutečnily demonstrační let na 100% udržitelné letecké palivo

05.02.2023 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Emirates oznámila začátkem tohoto týdne, že uskutečnila první demonstrační let Boeingu 777-300ER, jehož jeden motor byl poháněn 100% udržitelným leteckým palivem (SAF). Let odstartoval z mezinárodního letiště v Dubaji a pod velením kapitána Faliho Vajifdara a kapitána Chálida Násira Akrama letěl více než hodinu nad dubajským pobřežím.

(foto: Emirates)

Demonstrační let Emirates se 100% palivem SAF je prvním svého druhu na Blízkém východě a v severní Africe. Demonstrační lety mají ověřit a zdokonalit budoucí použití SAF a podpořit certifikaci užití 100% paliva SAF. V současné době je SAF schváleno pouze v maximálně 50% směsi s běžným leteckým palivem. Samotný demonstrační let je důležitý také pro Spojené arabské emiráty, které vyhlásily rok 2023 „rokem udržitelnosti“.

Emirates při přípravě demonstračního lety spolupracovaly se společnostmi GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste a Virent na nákupu a vývoji směsi SAF, která přesně kopíruje vlastnosti běžného leteckého paliva. U každého směsného poměru byla provedena řada měření chemických a fyzikálních vlastností paliva. Po mnoha laboratorních testech a přísných zkouškách dospěli k poměru směsi, který odrážel vlastnosti leteckého paliva.

(foto: Emirates)

Směs se skládala z osmnácti tun SAF složeného z HEFA-SPK dodaného společností Neste (hydroxidované estery a mastné kyseliny a syntetický parafinický petrolej) a HDO-SAK od společnosti Virent (hydroxidovaný syntetický aromatický petrolej). Jeden motor GE90 byl tak zásobován 100% SAF a druhý konvenčním leteckým palivem.

Zkušební let dále prokázal kompatibilitu speciálně namíchaného SAF jako bezpečného a spolehlivého zdroje paliva. Slibný výsledek rovněž doplňuje soubor průmyslových údajů a výzkumů týkajících se směsí SAF ve vyšších poměrech, což připravuje půdu pro standardizaci a budoucí schválení 100% kapalného SAF jako náhrady leteckého paliva, tedy výrazně nad současným limitem 50 % směsi.

(foto: Emirates)

„Tento let je pro společnost Emirates významným okamžikem a pozitivním krokem pro naše odvětví, protože společně pracujeme na řešení jedné z našich největších výzev, kterou je snižování uhlíkové stopy. Byla to dlouhá cesta k tomu, abychom se konečně dočkali startu tohoto demonstračního letu se 100% podílem SAF. Emirates je první osobní leteckou společností na světě, která provozuje Boeing 777 poháněný motorem GE se 100% SAF,“ uvedl Adel Al Redha, provozní ředitel společnosti Emirates Airline.

„Tento let je také důkazem důležitosti spolupráce pro dosažení cílů v oblasti snižování emisí. Společnost Neste je odhodlána se na tomto procesu podílet tak, aby Dubaj a Spojené arabské emiráty byly i nadále lídrem v oblasti udržitelnosti a snižování emisí v rámci leteckého průmyslu. Proto do konce roku navýšíme kapacitu výroby SAF na 1,5 milionu tun ročně. Věříme, že se nám tímto krokem podaří navýšit dodávky SAF do Dubaje,“ uvedl Jonathan Wood, viceprezident pro region EMEA, Renewable Aviation ve společnosti Neste.

(foto: Emirates)

Emirates se zavázaly podporovat iniciativy napomáhající minimalizovat emise CO2. Společnost podporuje společný závazek IATA dosáhnout do roku 2050 čistých nulových emisí a zkoumá možnosti zvýšení provozní palivové účinnosti, SAF, nízkouhlíkových leteckých paliv (LCAF) a obnovitelné energie.

Aerolinka již realizuje komplexní program palivové účinnosti, který aktivně zkoumá a zavádí způsoby, jak snížit zbytečné spalování paliva a emise všude tam, kde je to provozně možné. Mezi nejvýznamnější iniciativy programu patří provozování „flex tracků“ neboli flexibilních tras – jedná se o spolupráci s poskytovateli letových navigačních služeb s cílem vytvořit pro každý let co nejefektivnější letový pán. Tyto snahy probíhají od roku 2003 a Emirates spolupracují s IATA na rozšíření tohoto systému trasování po celém světě jako standardního provozního postupu všude tam, kde je to možné.

První let Emirates poháněný SAF ve směsi s leteckým palivem se uskutečnil v roce 2017, a to z letiště Chicago O'Hare letadlem Boeing 777. V roce 2020 obdržela svou první dodávku také letadlo A380 poháněné SAF a v tom samém roce společnost také zajistila 32 tun SAF pro své lety ze Stockholmu.

(foto: Emirates)

Témata