Emirates poslaly první Airbus A380 do důchodu

31.10.2020 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Emirates vyřadila ze své flotily první Airbus A380. Blízkovýchodní aerolinie poslala do penze letoun registrace A6-EDB, který převzala jako teprve svůj druhý A380 v říjnu 2008. Jedná se o vůbec první Airbus A380 vyřazený z flotily Emirates.

Airbus A380 registrace A6-EDB na snímku z roku 2009 (foto: Konstantin Von Wedelstaedt/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

V úterý dvanáct let starý letoun přeletěl z Dubaje na letiště Tarbes-Lourdes na jihozápadě Francie. Na letišti působí společnost Tarmac Aerosave, která již rozebírá na náhradní díly Airbus A380 provozovaný dříve Singapore Airlines.

Vyřazení prvního Airbusu A380 však nesouvisí se současnou krizí letecké dopravy. Emirates rozhodly o vyřazení A6-EDB z provozu dlouho před vypuknutím pandemie. Podle dat Flightradar24 letěl A6-EDB naposledy na pravidelné lince 23. února 2020 z Dubaje do Maskatu a zpět.

https://twitter.com/AlMehairiAUH/status/1271477098037874688

Podle šéfa Emirates Tima Clarka citovaného serverem Flightglobal společnost implementuje plán vyřazování A380. Vedle letounu, který tento týden přeletěl do Lourdes, Emirates vyřadily z provozu další dva A380, které jsou odstaveny na letišti Dubai World Central a měly by být využívány jako zdroj náhradních dílů.

V současnosti Emirates mají podle dat společnosti Cirium celkem 112 letadel Airbus A380 a jsou tak největším provozovatelem tohoto typu na světě. Airbus by měl společnosti dodat ještě osm objednaných A380. Počet A380 ve flotile Emirates ještě o něco vzroste, pak by podle Clarka se měl počet letadel stabilizovat na 115 kusech. V polovině 20. let mají Emirates provozovat 90-100 letadel A380. Tento typ by měl podle vyjádření Clarka létat na linkách Emirates ještě v roce 2035.

Poté, co Emirates v loňském roce zredukovaly svou objednávku letadel A380 ze 162 na 123 a místo nich objednaly nové A330neo a A350, oznámil Airbus ukončení výroby Airbusu A380. Emirates poté zrušily své plány instalaci nové first class. Nicméně společnost počítá s tím, že do letadel zavede v listopadu příštího roku novou třídu premium economy.

Trasa letu Airbusu A380 z Dubaje na francouzské letiště Tarbes-Lourdes (foto: Flightradar24)

Podle Clarka je zřejmé, že poptávka na second-hand trhu po A380 není. Letadla, jimž skončí leasingová smlouva, vrátí společnost pronajímatelům. Stroje A380 ve svém vlastnictví aerolinie mohou být využity na náhradní díly pro podporu létajících A380.

Dosud jediným zájemcem o vyřazené A380 byla společnost Hi Fly Malta, která jeden letoun zařadila do své flotily v roce 2018. Využívá jej zejména na ACMI lety pro jiné dopravce. O další A380 vyřazené Singapore Airlines neprojevil nikdo další zájem. Letouny jsou tak rozebírané na náhradní díly.

V letošním roce vyřadila všech svých deset A380 společnost Air France. O jejich vyřazení bylo rozhodnuto již před vypuknutím pandemie koronaviru, nicméně původní plán vyřadit letadla v roce 2022 byl po vypuknutí krize urychlen.

Témata