Emirates otevřely v Dubaji zbrusu nový Terminál 3

15.10.2008 - Asie & Austrálie



Mezinárodní letiště v Dubaji potřebovalo rozšíření velmi nutně. Zatímco v loňském roce letištěm prošlo 34,3 mil. cestujících, což jej katapultovalo do první třicítky největších letišť na světě, letos se očekává, že tento vzdušný přístav pravděpodobně překročí hranici 40 miliónů odbavených cestujících. Dubajské letiště tak jako jediné ze skupiny top 30 letišť vykazuje dvouciferný růst, jež dosahuje téměř 20 procent. Počty cestujících již výrazně překračují projektovanou kapacitu současných prostor. Tu téměř celou zaplňují Emirates i bez všech ostatních dopravců přistávajících v Dubaji. Otevřením nového terminálu 3 a nástupního mola 2 se tak uleví všem dopravcům, jež svým cestujícím budou moci nabídnout větší komfort ať již ve stávajícím nebo novém terminálu.

Průčelí nového terminálu 3, který je umístěn v podzemí (foto: Emirates)

Po neblahých zkušenostech s otevřením terminálu pět na letišti Heathrow formou tzv. „velkého třesku“, která společnostem British Airport Authority a British Airways přinesla množství negativní publicity, se provozovatel letiště v Dubaji spolu s Emirates rozhodl otevřít nový terminál v několika fázích. 14. října sem budou přesunuty lety směřující do států organizace Gulf Cooperation Council a lety do Severní a Jižní Ameriky. První linkou odbavenou z nového terminálu bude let číslo EK843 do Dohy obsluhovaný letadlem Airbus 330-200. Den přesunu dalších letů není znám. Aerolinie uvedly, že další fáze přesunu se uskuteční poté, co bude terminál pracovat zcela spolehlivě. V konečné fázi by se zde mělo odbavovat přes 269 letů denně. Více o přesunu jednotlivých linek zde.

Nové nástupní molo 2 vybavené 26 kontaktními východy je ještě monstróznější než to první (foto: Emirates)

Terminál 3, jehož odletová a příletová hala jsou umístěny v podzemí přímo pod odbavovací plochou letadel, je výrazným milníkem jak v historii letiště tak v historii Emirates. Již odbavení na letišti by mělo být usnadněno propracovaným systém individuálního a standardního odbavení. Odletová hala je vybavena celkem 150 odbavovacími přepážkami, které doplňují systém internetového odbavení a self check-in kiosků. Některé kiosky jsou určené pro cestující pouze s příručním zavazadlem, ostatní jsou integrovány s pásy k odbavení zavazadel. 120 přepážek je určeno pro cestující ekonomické třídy. Ti se budou moci odbavit u kterékoliv z nich bez ohledu na cílovou destinaci. Po 15 přepážkách je určeno výhradně pro cestující obchodní a první třídy. Pozornost v rámci odbavovacího procesu byla věnována i držitelům zlatých a stříbrných karet frequent-flyer programu Skywards. Ti se budou moci odbavit u sedmi dedikovaných přepážek (stříbrný stupeň) respektive u přepážek obchodní třídy (zlatý stupeň).

Jedna z částí zbrusu nového salónku obchodní třídy, který pojme stovky cestujících (foto: Emirates)

Velké zlepšení zaznamenají také salónky pro cestující první a obchodní třídy. Ty ve stávajícím terminálu již nestačily držet krok s růstem počtu pasažérů a jejich vytíženost byla velmi často předmětem kritiky Emirates ze strany jejich cestujících. Tyto stížnosti by měly být z velké části eliminovány novými exkluzivně vybavenými prostory, jež pojmou až 2 000 lidí. Jejich rozloha čítající několik desítek tisíc metrů čtverečních zabírá celé jedno patro terminálu. Poloha umožňuje v případě některých kontaktních východů nástup prémiových cestujících do letadla přímo ze salónku, a zajišťuje tak jejich oddělení od ostatních cestujících. Celý terminál disponuje 26 kontaktními východy. Většina z nich je přizpůsobena k odbavování letadel Airbus 380-800.

Součástí nového nástupního mola jsou i dvě zahrady, kde mohou především transferoví cestující načerpat síly k dalšímu letu (foto: Emirates)

Salónek cestujících první třídy je rozdělen na tři části, z nichž každá byla tématicky zařízena v arabském, mughalském a asijském stylu. Exluzivita těchto prostor je podtrhnuta začleněním relaxačního a lázeňského centra, které mohou cestující využívat bezplatně. Kromě širokého výběru jídel podávaných bufetovým stylem, je dostupné také a-la-carte stravování. Součástí je i tzv. Wine Cellar, kde mohou být ochutnána případně zakoupena vína exkluzivních značek. Kromě lázní a vinného koutku je na druhé straně možné použít byznys centrum. To má simulovat kancelář a poskytnout pasažérům vše, co potřebují ke své práci.

Salónek obchodní třídy je koncipován do čtyř částí. Ty byly zařízeny v souladu ze čtyřmi známými antickými živly oheň, voda, vzduch a země. Služby jsou na velmi podobné úrovni jako v salónku první třídy. Vše zůstává zachováno až na a-la-carte stravování a vinný kout. Služby relaxačního a lázeňského centra zahrnující kadeřnictví, kosmetický salón a masáže jsou dostupné za poplatek. Na druhé straně byla zdvojnásobena kapacita obchodních center, které jsou doplněny konferenčním sálem. Samozřejmostí v případě obou salónků je Wi-Fi pokrytí. Součástí systému salónků budou také prostory určené pro nedoprovázené děti a tělesně postižené.

Prostorná hala určená pro odbavení cestujících ekonomické třídy (foto: Emirates)

I ostatní prostory určené pro pasažéry všech cestovních tříd jsou velmi dobře vybaveny různými službami. Nechybí samozřejmě množství duty-free obchodů, restaurací a barů. Samotné obchody zabírají plochu přes 15 500 metrů čtverečních. Zajímavým prvkem je trh s rybami a mořskými plody. Zde si mohou zájemci nejprve vybrat ingredience a jídlo je pak na počkání připraveno přímo před jejich zraky. Luxusní relaxační a lázeňské centrum je v případě cestujících ekonomické třídy nahrazeno dvěma zahradami. Ty jsou umístěny v tranzitním prostoru na obou koncích obdélníkového terminálu. Jejich přítomnost ocení zejména transferoví cestující, kteří zde mohou načerpat síly k dalšímu letu.

Rok 2008 pro společnost Emirates znamená do značné míry přelomový krok. Kromě nového terminálu na mateřském letišti aerolinie představily cestujícím novou vlajkovou loď - letadlo Airbus 380-800. Ta by v budoucnu měla představovat jednu z páteří leteckého parku. Tou druhou budou letouny Airbus 350XWB, jejichž nástup však spadá až do éry nového mezinárodního letiště Jebel Ali. Oba nové prvky by se v příštím roce mohly projevit v lepším hodnocení Emirates ze strany cestujících. Aerolinie se v roce 2008 umístily v průzkumu společnosti SkyTrax, který platí za nejprestižnější ve svém oboru, až na devátém místě. Toto umístění přitom neznamená vzhledem k historii Emirates žádný úspěch. Pozitivní je, že letos došlo ke stabilizaci postupného poklesu, který by v případě Emirates mohl být začátkem postupu vpřed.

Témata