Druhý prototyp Airbusu A321XLR absolvoval testovací let

26.09.2022 - Evropa



V pátek 23.9.2022 v 11 hodin vzlétl v Hamburku ke svému prvnímu testovacímu letu druhý prototyp letadla Airbus A321XLR s registrací F-WWBZ. Nejprve zamířil k testovacím manévrům směrem na Brémy, po zhruba hodině ve stoupavé spirále nabral letovou výšku a zamířil do Toulouse na jihu Francie, kde před třetí hodinou odpoledne přistál.

Toto letadlo, interně nazývané FTV-2 (Flight Test Vehicle 2), nese tovární číslo MSN11058. Stejně jako první A321XLR je i druhý letoun uvnitř vybaven kabinou určenou pouze k testování se zátěžovými nádržemi a pracovištěm pro zkušební techniky. Zátěžové nádrže umožňují vytvářet různé polohy těžiště.

snímek zevnitř z prvního testovacího Airbusu A321XLR, kde je vidět pracoviště techniků Hohmeistera a Pupina stejně jako zátěžové nádrže simulující letadlo plné cestujících, červen 2022 (autor: Bengt Lange, Airbus media kit)

Rozdíl mezi oběma prototypy je v použitých motorech. Zatímco první prototyp, který absolvoval svůj první testovací let dne 15.6.2022, je osazen motory CFM LEAP-1A, je druhý prototyp osazen motory PW1100G výrobce Pratt & Whitney. Airbus tak poprvé certifikuje obě varianty motorů nové verze souběžně.

Letoun A321XLR pro 180 až 220 cestujících může díky nové trupové nádrži a přední kontejnerové nádrži doletět až 8700 kilometrů. Airbus bude pro testovací a certifikační program do konce roku používat tři zkušební letouny XLR a upravený A321neo. První dodávky tohoto typu letadla dopravcům jsou plánovány na rok 2024.

Airbus A321XLR na letišti Hamburk Finkenwerder, 23.9.2022 (autor:Stefan Kruijer, media kit společnosti Airbus)

Témata