Definitivní soudní rozhodnutí - Condor nemá nárok na dohodu o přípojných letech Lufthansy

05.10.2025 09:20 - Evropa



Vrchní soud v Düsseldorfu definitivně rozhodl ve sporu o přípojné lety ve prospěch společnosti Lufthansa, přičemž toto rozhodnutí je nyní pravomocné. Ani letecká společnost Condor Flugdienst GmbH, ani Spolkový kartelový úřad nepodaly proti rozhodnutí z srpna 2025 odvolání. Soudci zrušili původní rozhodnutí Spolkového kartelového úřadu, které mělo společnosti Condor přiznat přednostní nárok na přípojné lety společnosti Lufthansa. Jako důvod byly uvedeny především procesní chyby kartelového úřadu. Číslo spisu rozsudku je VI-Kart 7/22 (V). Porážka společnosti Condor znamená konečný neúspěch v konfliktu, který trvá od konce roku 2020 a který byl vyvolán vypovězením „Special Prorate Agreement“ (SPA) společností Lufthansa, která společnosti Condor zajišťovala výhodné podmínky pro přípojné lety.

Pro šéfa společnosti Condor Petera Gerbera, bývalého manažera Lufthansy, který nastoupil do funkce teprve v únoru 2024, je to neúspěch. Jeho naděje na dosažení dohody s bývalým zaměstnavatelem se nyní definitivně rozplynula. Letecká společnost Condor však již na tento předvídatelný vývoj reagovala a od letošního jara buduje vlastní síť přípojných letů do Frankfurtu z okolních velkých měst, včetně například Prahy a Vídně. Při rozšiřování této sítě však Condor naráží zejména na omezenou kapacitu letištních slotů ve Frankfurtu, kde má navíc Lufthansa jako lídr trhu značný vliv. Dalším problémem jsou letadla samotná, protože pro obsluhu nové sítě vlastních feedovacích spojů bylo nutné částečně stáhnout letadla z lukrativních letních prázdninových destinací. Příští rok se má vlastní síť feedovacích "evropských městských" destinací Condoru ještě rozšířit o Benátky a o Budapešť.

Právní porážka přichází v nevhodnou dobu, protože Condor se i nadále potýká s finančními obtížemi. Letecká společnost po dlouhé době zveřejnila finanční výsledky za obchodní rok 2023/24 a vykázala roční ztrátu ve výši 62 milionů eur. Condor je navíc jedinou velkou společností v cestovním ruchu, která dosud nesplatila státní podporu z koronavirové krize. Splácení státních úvěrů je plánováno do září 2026. Od roku 2021 drží německo-britský finanční investor Attestor 51% podíl v Condoru; zbývajících 49 % stále drží německý stát. Není jasné, jak bude situace pokračovat po plánovaném splacení státní podpory, protože původní záměr, že Attestor převezme zbývající podíly, byl nakonec relativizován. Naopak podle analytiků pro Attestor nastává vhodný okamžik jak z projektu Condor vystoupit.

Ovšem od vstupu Attestoru do Condoru se také událo mnoho pozitivního. Společnost modernizovala flotilu, vsadila na letadla Airbus A330-900neo a rodinu A320neo. Letos má vyřadit ze své flotily poslední Boeingy 757-300, které mají být nahrazeny především Airbusy A321neo. Také Condor už nelétá jen do niky trhu, do dálkových destinací "kam by nikdo jiný nelétal", ale zaměřil se zejména na časté dálkové lety z Německa kam potřebují létat také obchodní cestující, do destinací jako je New York, San Francisco a další. „Na těchto trzích je mnohem obtížnější, náročnější a dražší dosáhnout známosti,“ říká Jens Boyd, odpovědný za plánování sítě u Condoru. „Pomohlo nám díky novým Airbusům A330-900neo také významné kvalitativní vylepšení produktů, zejména business třídy,“ říká dále též člen rozšířeného představenstva společnosti Condor.

Na druhou stranu letos v létě pocítil Condor pokles zájmu o lety do USA. Ty však kompenzoval nárůst zájmu o lety do Asie. Condor tak silně rostl především do jihovýchodní Asie, zejména do Thajska. Také destinace na jihovýchodě Číny, jako je Sanya a Hainan zaznamenaly také růst zájmu. Aby se Condor stal pro zákazníky viditelnějším, uzavírá též partnerské dohody s jinými leteckými společnostmi. Na západním pobřeží USA začal spolupracovat s Alaska Airlines, v Kanadě s Westjetem a na východním pobřeží USA pak s leteckou společností JetBlue. Nejnovější interline dohodu pak učinil Condor před několika dny, 29.září 2025, s leteckou společností Korean Air. Cestující společnosti Korean Air mohou z Hamburku, Berlína nebo Mnichova cestovat se společností Condor do Frankfurtu a tam plynule přestoupit na lety společnosti Korean Air do Soulu – nebo naopak. V zimním letovém řádu má být tato nabídka postupně rozšiřována též i na další přípojné lety Condoru do Frankfurtu.

Airbus A330-900neo společnosti Condor Flugdienst na letišti ve Frankfurtu, listopad 2023 (autor: Bahnfrend, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata