Další omezení pro provoz na letišti Amsterdam Schiphol

04.04.2023 - Evropa



Podle nového generálního ředitele letiště Shiphol, Ruuda Sondaga, zavede letiště v průběhu příštích dvou let novinku, která se příliš nebude líbit leteckým společnostem. Aby se snížila úroveň hluku, zakáže letiště mezi půlnocí a pátou hodinou ranní úplně všechna přistání a vzlety. Zároveň má letiště zakázat přistávání nejhlučnějších typů letadel. Postiženy zákazem přistávání mají být i soukromá proudová letadla.

Toto nejsou jediná omezení provozu na Schipholu. Již od června má totiž platit omezení maximálního omezení počtu pohybů letadel na 440.000 ročně, které letišti uložila nizozemská vláda. Ta s tímto krokem přišla v reakci na nejrůznější snahy ekologických organizací s cílem snížit hluk z letiště, stejně jako omezit produkci skleníkových plynů. Tento limit se snažilo letiště ještě jednáním zvýšit na 460.000 pohybů ročně a letecké společnosti v čele s KLM se snažily o ještě vyšší hodnoty. Vždyť před pandemií dosahovalo letiště v Amsterdamu 500.000 pohybů letadel ročně.

Jenže tyto debaty jsou momentálně neaktuální, neboť letiště v Amsterdamu je stále limitováno nedostatečnými počty zaměstnanců. Soukromým bezpečnostním firmám totiž stále chybí několik stovek pracovníků. Navíc odbory varovaly, že nedostatek a rostoucí nespokojenost s odměňováním pracovníků odbavujících zavazadla může v létě vést k novým problémům. Aby letiště předešlo loňskému scénáři neúnosně dlouhých front na bezpečnostní kontrolu a odbavení, zavádí letiště opětovně maximální denní limit odbavených pasažérů denně. Tentokrát bude zaveden od května na hodnotě 66.000 pasažérů za den. To je sice více než kolik pasažérů letiště odbavuje nyní, stále je to však o 5% méně než by rády viděly aerolinky v nejrušnějších květnových dnech.

Mezitím společnost KLM, která je na letišti v Amsterdamu dominantním dopravcem, vyčíslila, že ji loňské problémy na letišti, včetně zavedení maximálního limitu odbavených pasažérů za den, stálo za rok 2022 celkem 300 miliónů euro. Mluvčí KLM apeluje, aby všechny společnosti, jejichž příjmy na letišti souvisejí s odbavenými cestujícími, zintenzivnily nábor nových zaměstnanců. Podle mluvčího KLM je potřeba nyní stoprocentně fungujícími službami na Shipholu zajistit, aby cestující měli dlouhodobě k cestám přes amsterdamské letiště důvěru.

letiště Amsterdam-Schiphol, červenec 2014 (autor: JurgenNL, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Témata