ČSA vybírají letadla pro střední tratě

28.07.2004 - Česká republika



ČSA - Boeing 737-400
ČSA postupně nahradí B737-400
(foto: M. Brabec)
Podle Českých aerolinií (ČSA) je ze strategického pohledu obnova střednětraťové flotily zcela prioritní. Linky, na kterých jsou tyto letouny nasazovány, se totiž zásadním způsobem podílejí na tvorbě přepravních výnosů a zisků celé společnosti. A navíc: letouny na střední tratě postupně zastarávají, průměrné stáří flotily ČSA dosahuje v současnosti 9,5 let. Velkou nevýhodou současné flotily strojů Boeing 737 klasické generace je, že tato letadla se již nevyrábí a na trhu je tak nedostatek náhradních dílů. Navíc nabídka použitých letadel Boeing 737 klasické generace na trhu je velmi omezená, poněvadž expandující nízkonákladové aerolinie v podstatě stroje skoupily, a tak letounů odpovídajících standardům ČSA je poskrovnu. Letadla klasické generace mají omezený dolet s užitečným zatížením, nižší vybavení standardu kabiny, nižší cestovní rychlost i vyšší provozní náročnost oproti nové generaci letadel. "Přibývá destinací, které jsou pro nás i pro alianci SkyTeam strategicky důležité a obchodně zajímavé, avšak s letadly klasické generace zůstávají nedostupné," uvedl Jan Váňa, výkonný ředitel ČSApro strategické plánování a rozvoj. Proto se ČSA rozhodly přistoupit k modernizaci flotily letadel určených pro střední tratě a vyhlásily letos na jaře tendr na dodávku 12 letadel určených pro tyto tratě, na další čtyři stroje si chtějí ČSA zajistit opci. Poptávkové řízení je zakomponováno do celkové koncepce rozvoje flotily v letech 2004 – 2014, kdy má být flotila ČSA rozšířena o 28 letadel na celkových 63 strojů.

A jaké jsou představy ČSA o nových letadlech? Nové letouny by měly létat v uspořádání sedadel 2+2 v business třídě a 3+3 v turistické třídě. Rozteče sedadel by měly být 33 palců v business a 30 palců v turistické třídě. ČSA chtějí s novými letouny nabídnout novou generaci služeb, a proto by mělo být možné do letounů zabudovat palubní audio a video systém s LCD monitory nad řadami sedadel či komunikační technologie umožňující telefonické a internetové spojení z paluby letadel. Konkrétní využití možností těchto rozšiřujících služeb pro cestující se bude podle Váni lišit v závislosti na lince a tyto nové technologie budou dostupné spíše na delších linkách. Avionika nových letadel by měla umožňovat přistání za podmínek CAT IIIB, či umožňovat monitoring stavu letadlových systémů za letu. ČSA požadují, aby nové stroje splňovaly i doposud jen plánované bezpečnostní požadavky.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ ČSA NA LETADLA PRO STŘEDNÍ TRATĚ
  • 30.4. - odeslání RFP (Request for Proposal)
  • 31.5. - přijetí nabídek
  • 14.6. - výběr finančního poradce (McKinsey&Co.)
  • 1.-2.7. - jednání s leteckými společnostmi (Air France, KLM, British Airways)
  • 19.-22.7. - jednání SkyTeamu ve Farnborough
  • červenec-srpen - Last Call - přijetí finálních nabídek
  • srpen-září - podpis MOU (Memorandum of Understanding)
  • září-říjen - kontraktační jednání
  • do 30.10. - podpis kontraktu

Zdroj: ČSA
Samotné poptávkové řízení na nová letadla začalo 30. dubna 2004 odesláním tzv. žádosti o nabídku (RFP – Request for Proposal) na základě specifikací ze strany ČSA. O vítězi tendru bude rozhodovat desetičlenný tým vedený Janem Váňou, výkonným ředitelem ČSA pro strategické plánování a rozvoj. Jako poradce pro tento tendr si ČSA najaly právní firmu WGM, finanční poradenství zajistí McKinsey & Co., konečné slovo však bude mít představenstvo a dozorčí rada ČSA. Poslední možností pro výrobce vylepšit své nabídky bude tzv. Last Call, který bude vyhlášen někdy v průběhu července či srpna. Následně ČSA podepíší s vybraným výrobcem MOU – Memorandum of Understanding. Závěrečný podpis kontraktu by chtěly ČSA stihnout do 30. října 2004.

Předpokládá se, že ve výběrovém řízení bude rozhodnuto o jednom vítězi na dodavatele letounů pro střední tratě, sám Váňa si nedokáže představit kombinaci dvou vítězů. Jako nejvhodnější pro potřeby ČSA na středních tratích se jeví letouny typu Airbus A320 a Boeing 737-800. Vzhledem k tomu, že Airbusy A320 mohou být poháněny dvěma rozdílnými motory (s výrobci motorů se jedná samostatně), existují tři možné varianty výsledku výběrového řízení: letouny Boeing s motory CFM56-7, letouny Airbus s motory CFM56-5 nebo s motory IAE V2500.

Dvanáct nových strojů, jež jsou předmětem tendru na obnovu střednětraťové flotily a jež budou pořízeny na finanční leasing, by mělo být dodáno v letech 2006 až 2008. První letouny by měly být k dispozici ČSA již před letní sezónou v roce 2006. ČSA však chtějí, aby vybraný typ létal v jejich flotile již před příští letní sezónou! Proto se rozhodly, že si na operativní leasing pořídí čtyři letouny typu, jež bude vybrán v tendru. Dva letouny budou určeny pro pravidelnou dopravu, další dva budou létat na charterových tratích, což souvisí s plány ČSA získat zpět část trhu charterové přepravy.

Jaká jsou kriteria pro hodnocení nabídek výrobců? Rozhodujícím kritériem hodnocení je ekonomická výhodnost nabídky pro ČSA – nabídky budou vyhodnoceny podle následujících pěti kritérií: vhodnost letadla z hlediska marketingových a obchodních potřeb ČSA, letové a provozní charakteristiky letadel, cena za pořízení letadel, financování nákupu letadel a zákaznická podpora.

Jak již bylo uvedeno 12 střednětraťových letadel bude pořízeno cestou finančního leasingu. Platby prvních záloh, které vyžadují výrobci, by měly proběhnout v druhém pololetí roku 2005, zahájení splácení v roce 2006 s ukončením v roce 2020, poté by se letouny staly vlastnictvím ČSA. Způsob financování splátek je alternativní součástí nabídky výrobců letadel a je tudíž předmětem vyjednávání.

Témata