ČSA vstoupily do aliance SkyTeam

26.03.2001 - Česká republika



V neděli 25. března se České aerolinie oficiálně staly plnohodnotným členem strategické aliance SkyTeam. Vstupní dohodu podepsali představitelé ČSA ve středu v jihokorejském hlavním městě Soulu, kde se členové aliance setkali na pravidelném tříměsíčním zasedání řídicího výboru. SkyTeam je nejnovější aliancí leteckých společností a tvoří ji Delta Air Lines, Air France, Korean Air, Aeromexico a nyní tedy i naše České aerolinie, které v jejím rámci mají hrát hlavní roli na trhu letecké přepravy ve střední a východní Evropě. Začlenění do aliance však samozřejmě velmi ocení především cestující, kterým aerolinie od začátku platnosti letního letového řádu nabídnou služby v dosud netušené šíři. Nabízí se jim denně přes 7000 letů do více než 470 destinací ve 112 zemích (pro srovnání: ČSA dosud nabízely denně 65 letů do 61 destinací ve 38 zemích). Alianční společnosti v minulém roce přepravily 177 milionů osob a disponují 659 prodejními místy. Od 25. března jsou propojeny rezervační a distribuční systémy v rámci aliance a koordinovány letové řády všech jejích členů. Bonusové programy Air France a Delta Air Lines jsou propojeny již od začátku roku, věrnostní programy Aeromexico a Korean Air s programem ČSA FFP OK Plus jsou propojeny také od 25. března.

Českým aeroliniím přinese vstup do aliance vylepšení image. Ovšem zatímco dojde ke zintenzívnění spolupráce se členy aliance SkyTeam, vztahy se současnými partnery asi budou přehodnoceny a pravděpodobně odsunuty na "druhou kolej" a i když se vedení našich aerolinií jistě bude snažit pokračovat v bilaterální spolupráci s dalšími přepravci operujícími na českém trhu, může se stát, že vztahy s ČSA budou přehodnocovat také zahraniční dopravci stojící mimo SkyTeam. Již se objevily spekulace, že spolupráci s ČSA by od podzimu mohla výrazně přehodnotit německá Lufthansa z konkurenční Star Alliance, což by pro České aerolinie nebyla lehká situace. Obdobně tomu pravděpodobně bude v případě Continental Airlines, se kterými ČSA spolupracují od roku 1996 na bázi code-sharové dohody, díky níž se jim otevřela cesta do mnoha destinací v Severní Americe a která je považována za jeden ze zlomových bodů ve vývoji ČSA v 90. letech, přispěla k výraznému vylepšení pověsti firmy na mezinárodním poli. Pro České aerolinie je tedy nyní strategickým partnerem v oblasti Severní Ameriky společnost Delta, jejich partner v alianci, ale konkurent Continental Airlines. Přesto vedení aerolinií tvrdí, že spolupráce s Continental Airlines bude nadále pokračovat, ale na jiném základě. Údajně je to možné, neboť pro České aerolinie má být v rámci aliance doménou zejména trh ve střední a východní Evropě a ruzyňské letiště má být výchozím bodem - hubem - pro daný region. Vedení ČSA si nepřipouští ani žádné obavy v souvislosti s možným přistoupením ruského Aeroflotu do aliance, které by postavením ČSA rozhodně nemělo otřást. Šéf aerolinií Kůla prohlásil: "Smluvně máme zajištěnu určitou exkluzivitu a práva podílet se na rozhodování o nových členech aliance."

V souvislosti se začleněním Českých aerolinií do SkyTeamu si připomeňme, že oficiální pozvání do aliance, kterou v červnu 2000 založily společnosti Air France, Delta Air Lines, Korean Air a Aeromexico, převzaly ČSA loni 18. října. Konečné rozhodnutí bylo učiněno 26. července 2000, když vláda vstup ČSA do letecké aliance SkyTeam schválila stejně jako návrh dohody mezi majoritními vlastníky ČSA, kterými jsou FNM (56,43% podíl) a Konsolidační banka (s podílem 34,10 %), a společnostmi Delta a Air France o budoucím kapitálovém vstupu do našich aerolinií. Jak známo, francouzské aerolinie přitom již svoji zkušenost s ČSA mají. V roce 1992 do ČSA kapitálově vstoupily a podílely se na jejich vedení. Jejich dvouleté působení však příliš úspěšné nebylo, v roce 1994 prodaly svůj podíl Konsolidační bance a tím byla spolupráce ukončena. A ještě dodejme, že hospodaření ČSA je v posledních letech dobré - v loňském roce vykázaly dokonce rekordní zisk 560 milionů korun.

Představme si alespoň ve stručnosti letecké společnosti, ke kterým do aliance SkyTeam ČSA přistoupily. Nejsilnější jsou Delta Air Lines se sídlem na největším dopravním letišti světa - v Atlantě. Jejich hlavními přestupními letišti jsou dále Cincinnati, Dallas/Ft. Worth, New York/JFK a Salt Lake City. Síť linek společnosti Delta čítá 227 destinací ve 29 zemích světa a denně uskuteční 4442 letů. Společnost na nich v loňském roce přepravila 106 000 000 cestující (z toho bylo 24 000 000 člennů bonusového programu). Disponuje 584 letouny jejichž průměrné stáří je 11,6 roků. Počet zaměstnanců je 74 000. Přímá předchůdkyně společnosti byla založena již v roce 1924 pod názvem Huff, Daland & Co., ale věnovala se leteckým postřikovým pracem a posléze svoje aktivity přenesla do Peru, kde zahájila také leteckou dopravu. A v roce 1928 již jako Delta Air Service zahájila doprava osob a nákladů z Monroe, v roce 1930 byla přejmenována na Delta Air Corporation a teprve od roku 1934 vystupuje se světově proslulým názvem Delta Air Lines. Nově ovšem používá jen zkrácené Delta.

Společnost Air France sídlí v Paříži. Jako hlavní přestupní letiště jí slouží Paříž/Charles de Gaulle, Paříž/Orly a Lyon. Její síť linek tvoří 198 destinací v 83 zemích. Denně uskuteční 1231 letů a v loňském roce přepravila 39 000 000 cestujících (z toho 3 000 000 byli členové jejího bonusového programu). Její letadlový park sestává z 220 letounů jejichž průměrné stáří je 9 let (ovšem bez započítání letitých strojů Concorde). Společnost zaměstnává 54 000 osob. Zformována byla v roce 1933 sloučením společností La Compagnie Internationale de Navigation Aérienne, Air Orient, Air Union a La Société Générale de Transport Aérienne.

Korean Air sídlí v Soulu a jako hlavní přestupní letiště využívá Soul, Pusan a Cheju. Její síť linek zahrnuje 78 destinací ve 29 zemích. Denně uskuteční 420 letů a v loňském roce přepravila 20 500 000 cestujících (z toho 7 000 000 bylo členů bonusového programu). Její flotila čítá 107 letounů průměrného stáří 7,2 roku. Společnost zaměstnává 16 000 osob. Založena byla v roce 1969.

Společnost Aeromexico sídlí v Mexico City a jako hlavní přestupní letiště využívá Mexico City, Monterrey, Guadalajara a Hermosillo. Operuje do 50 destinací v 7 zemích a denně uskuteční 309 letů. V loňském roce přepravila 8 800 000 cestujících (z toho 900 000 bylo členů bonusového programu). Její letadlový park sestává z 68 letounů průměrného stáří 12 let. Zaměstnává 7000 osob. Společnost byla založena v roce 1934.

Témata