ČSA jsou za tři čtvrtletí v zisku 563 mil. korun

06.11.2007 - Česká republika



České aerolinie (ČSA) vykázaly za prvních devět měsíců letošního roku zisk ve výši 563 mil. Kč. Hospodářský výsledek je o 886 mil. Kč lepší než ve stejném období roku 2006. Výsledky hospodaření oznámil dnes na tiskové konferenci prezident ČSA Radomír Lašák. „Na základě čísel můžeme prohlásit, že ČSA mají nejhorší za sebou a přežili svou klinickou smrt,“ prohlásil na úvod Lašák. Podle prezidenta ČSA bude společnost letos v zisku, očekává se, že oproti původně plánovaným 40 mil. Kč, ČSA skončí v plusu okolo 100 mil. Kč. Lašák upozornil, že původní plán zahrnoval i příjem ve výši 500 mil. Kč z divestic carga a cateringu, které však společnost do konce září nezrealizovala. Divestice cargo terminálu byla totiž dokončena a vypořádaná až začátkem října. Do výsledků se však promítl prodej a zpětný leasing pěti letadel Boeing 737. „Už neplatí, že kladného výsledku se dosahuje prodejem majetku. I po odečtení jednorázových příjmů jsou ČSA v zisku,“ upozornil Lašák.

Tisková konference ČSA
Tisková konference ČSA - zprava: prezident ČSA Radomír Lašák, ředitelka komunikace Daniela Hupáková a viceprezident ČSA pro prodej Petr Řehák (foto: ČSA)

Provozní výnosy vzrostly při srovnatelných kurzech o 4,6 procenta na 17,95 mld. Kč. Výnosy z pravidelné přepravy přepočtené na srovnatelné bázi meziročně vzrostly o 1,3 mld. Kč (+ 10,6 %). Nejvýrazněji rostly výnosy z pravidelné přepravy a to o 909 mil Kč na celkových 13,5 mld. Kč. Přijmy z charterové přepravy o 96 mil. Kč na celkových 2,3 mld. Kč. Nepřepravní výnosy vzrostly o téměř 20 % zejména díky ACMI pronájmu letounu A310 společnosti Air India (výnosy z pronájmu letadel meziročně vzrostly z 37 na 308 mil. Kč). Zajímavé je, že výnosy z pravidelné přepravy se dařilo ČSA zvyšovat i přes mírný pokles počtu přepravených cestujících (- 0,5 %). Průměrná cena jednosměrné letenky bez poplatků se meziročně zvedla z 3 050 Kč na 3 250 Kč, yield tak vzrostl o 0,233 Kč (+10,6 %) na 2,44 Kč. ČSA se podařilo zvýšit počet klientů v nejbonitnějších skupinách cestujících, o 3 % v Business Class a 41% v Economy High. Naopak se snížil o 28 % počet cestujících letících v nejlevnějších třídách.

Cestující ČSA podle RBD skupin

Na druhé straně mírně rostly provozní náklady a to o 1,7 % na 17,34 mld. Kč. Nejvýrazněji rostly personální náklady (o 186 mil. Kč), což je dáno kolektivními smlouvami. Dále vzrostly naklady na handling a poplatky a ostatní náklady na materiál a služby. Naopak se ČSA podařilo díky hedgování ušetřit 210 mil. Kč za letecké palivo. Ušetřilo se i prostřednictvím centrálního nákupu, ale také například za přibližovací poplatky díky změnám cen ŘLP. Bez započtení vlivu směnných kurzů provozní náklady poklesly meziročně o 477 mil. Kč.

Podle mezinárodních účetních standardů (IFRS), které nejsou ovlivněny mimořádnými transakcemi, vykázaly ČSA za tři čistý zisk 9,828 mil. amerických dolarů, přičemž výnosy činily 876,8 mil. dolarů. Rozdíl ve výsledcích je způsoben odlišným účtováním finančního leasingu, rezerv, kurzových rozdílů a zůstatkové ceny při vyřazování majetku.

Podle Lašáka ČSA směřují k naplnění business plánu pro rok 2007 přičemž management plní Strategii OK 2006-2008. Díky zlepšenému hospodářskému výsledku výrazně roste i hodnota ČSA. Indikativní hodnota ČSA podle metody ocenění na bázi násobku EBITDAR v porovnání s ostatními klasickými přepravci typu ČSA v Evropě přesáhla podle prezentovaného grafu 250 mil. dolarů, přičemž podle stejné metody byla v roce 2005 indikativní hodnota společnosti pod 100 mil. dolarů. Prezident ČSA připomněl , že samotná privatizace je však záležitostí vlastníka firmy.

Témata