ČSA dosáhly v 1. pololetí zisku 270 mil. korun

04.08.2004 - Česká republika



České aerolinie (ČSA) dosáhly v prvním pololetí roku 2004 zisk 270,4 milionu korun a zaznamenaly tak dvojnásobný nárůst oproti loňskému roku, kdy společnost vykázala ztrátu 292,5 mil Kč. "Rozšíření flotily na silně rostoucím trhu, projekty zaměřené na snižování nákladů a změna marketingové a cenové politiky přinesly první výsledky v podobě nejlepších hospodářských ukazatelů společnosti za posledních 10 let," uvedl k výsledkům hospodaření Jaroslav Tvrdík, prezident a předseda představenstva ČSA.

K tomuto hospodářskému výsledku vedl rekordní nárůst počtu cestujících, kdy ČSA za první pololetí přepravily 1,95 milionu cestujících (+ 27 %). S téměř dvěma miliony přepravených cestujících za první půlrok jsou ČSA poprvé největším dopravcem v rámci nových členských zemí EU a dle analýz Asociace evropských leteckých společností AEA 11. největší národní dopravce v rámci všech členů EU.

Meziročně flotila ČSA se rozrostla o osm letadel - 5 letadel typu Boeing 737 pro střední tratě, 2 krátkotraťová ATR 42 a jeden dálkový Airbus A310 - z 35 na 43 letadel a bylo zavedeno spojení do sedmi nových destinací - Samary, Jekatěrinburgu, Baku, Krakova, Dortmundu, Lucemburku a Marseille. Využití nabízené sedačkové kapacity za období leden-červen vzrostlo meziročně o 1,7 bodu na 70 %.

Na zlepšení hospodářského výsledku se dále podílely nepřepravní výnosy společnosti v oblastech údržby letadel pro jiné letecké společnosti (k zákazníkům ČSA patří např. Air Berlin, Lufthansa Technik či Transavia), cateringové a handlingové služby poskytované i jiným leteckým dopravcům nebo výsledky prodeje Duty Free na palubách letadel i v pozemních prodejnách.

ČSA v roce 2004 změnily marketingovou a cenovou politiku a ceny svých linek při zvyšující se kvalitě služeb nabízejí již od 2 990 Kč. ČSA také nepřistoupily jako řada jiných leteckých společností ke zvýšení cen svých letenek v závislosti na růstu cen ropy na světových trzích. "Vážíme si přízně našich zákazníků a vítězná taktika se nemění, ale dramatický vývoj cen ropy a situaci v odvětví každý den podrobně analyzujeme," uvedl Jaroslav Tvrdík. Právě růst ceny ropy, který má nepříznivý vliv na celé odvětví letecké dopravy, bude klíčovým faktorem pro další plnění ročních hospodářských ukazatelů společnosti.

Témata