Čína zakázala lety letadlům s dvojitou ruskou registrací

28.05.2022 - Asie & Austrálie



Jak v pátek informovala ruská agentura RBC, během května čínské letecké úřady požádaly všechny ruské letecké společnosti, aby aktualizovaly své elektronické dokumentace, které obsahují informace včetně údajů o letadlech a jejich majitelích. Ruští dopravci informace aktualizovali, ale čínské úřady dále požadovaly potvrzení o tom, že letadla ruských dopravců jsou oficiálně odhlášena v zahraničí. Letadlům ruských společností, které tyto dokumenty nemohly z důvodu dvojité registrace poskytnout, pak čínské úřady zakázaly vstup do čínského vzdušného prostoru. Řádově se jedná o desítky letadel, která nově do Číny nesmí.


Airbus A321 společnosti Aeroflot, únor 2011 (autor: Oleg Belyakov, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Pro čtenáře blíže neobeznámeného blíže se situací v leteckém průmyslu se může jednat o překvapivý krok. Mnohý čtenář by spíš očekával, že Čína využije příležitosti podpořit Rusko proti západním zemím a zejména proti USA. Nicméně Čína, jejíž letecký průmysl je zatím zcela závislý na dodávkách letadel zejména výrobců Airbus a Boeing, důsledně dodržuje exportní sankce do Ruska vyhlášené na dodávky náhradních dílů a servisu letadel obou značek. Projekt čínského letadla Comac C919 totiž stále není ve fázi dodávek letadla zákazníkům. První dodávky jsou neustále posunovány, momentálně na přelom letošního a příštího roku. Prvním zákazníkem tohoto typu má být China Eastern Airlines. Výrobce má sice objednávky na více než 300 těchto letadel, potřeba dopravních letadel čínského trhu je však výrazně vyšší. Kromě toho mají být první letadla C919 vybavena motory výrobce CFM International - join venture americké GE Aviation a francouzské Safran Aircraft Engines, který vyrábí motory LEAP. Projekt většího dálkového letadla C929 je navíc stále ve fázi vývoje a první čínské dálkové letadlo nezahájí zcela jistě komerční let dříve než v roce 2026. Ve fázi vývoje je také projekt čínského leteckého motoru AECC CJ-1000A, který by se mohl objevit na trhu nejdříve mezi roky 2027 - 2030.

čínské letadlo Comac C919, květen 2017 (autor: Weimeng, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Navíc v rukou čínského kapitálu je mnoho leasingových firem, jejímž obchodním modelem je pronájem dopravních letadel. Například v rukou čínského kapitálu je 70% podílu v irské leasingové firmě Avolon, která byla z důvodu dvojitých ruských registrací nucena odepsat hned 10 letadel pronajatých do Ruska. Z tohoto pohledu je nejnovější zákaz vstupu ruských letadel s dvojitou registrací do čínského vzdušného prostoru naprosto logickým krokem.

Témata