Brusel se stává klíčovou destinací ČSA

17.12.2003 - Česká republika



S blížícím se vstupem České republiky do Evropské unie se neustále zvyšuje zájem o lety ČSA do Bruselu. Tento rostoucí trend zaznamenávají České aerolinie již delší dobu, po úspěšném referendu o vstupu naší republiky do EU na jaře 2003 se zájem o lety do belgické metropole ještě rychleji zvyšuje. Podle měsíčních statistik vytíženosti letadel je Brusel většinou na třetím nebo čtvrtém místě mezi destinacemi ČSA. Zvýšený zájem o lety do Bruselu projevují především politici, diplomaté a obchodníci, kteří ve zvýšené míře využívají business salonku a VIP služeb ČSA na ruzyňském letišti. Tato obchodní klientela, která cestuje business třídou, tvoří asi 10 % všech cestujících na letu. Za 10 měsíců letošního roku tak ČSA na trase Praha – Brusel a zpět přepravily celkem 63 501 cestujících. Pro letošní rok tak ČSA počítají s nárůstem počtu přepravených cestujících téměř o 10 %. "Předpokládáme, že se vytíženost linky Praha-Brusel v prvních čtyřech měsících roku 2004 díky pracovním a obchodním jednáním ještě více zvýší," uvedla mluvčí ČSA Marcela Picková.

ČSA - Boeing 737-500
ČSA létají do Bruselu s B737-500.
(Foto: Petr Popelář)

Poprvé letouny ČSA zamířily na pravidelné lince do Bruselu 5. dubna 1937, v den otevření nového letiště v Ruzyni. Tzv. "bruselský express“ ČSA byl obsluhován moderními italskými letouny Savoia Marchetti S-73 s kapacitou 17 cestujících. Linka byla provozována v poolu s belgickou společností SABENA. První rok přepravily ČSA na této lince 936 cestujících, SABENA 811 pasažérů. V dobách socialismu pravidelné spojení z Prahy do Bruselu z pochopitelných důvodů nebylo příliš časté, podívame-li se například do letního letového řádu ČSA z roku 1980 zjistíme, že do Bruselu létaly ČSA jen dvakrát týdně s letounem Tupolev Tu-134. Největší popularity si však užívá až nyní, kdy se díky chystanému vstupu České republiky do EU tato metropole stává centrem zájmu zejména pro české politiky, diplomaty a obchodníky. Dnes České aerolinie zajišťují mezi Prahou a Bruselem dva lety denně se stroji Boeing 737-500 a na dalších dvou spojích úzce spolupracují s SN Brussels Airlines, které operují s letouny BAe RJ85. Všechny čtyři spoje denně jsou tedy provozovány jako společné lety obou dopravců. "Největší zájem je pochopitelně o ranní odlety z Prahy, které jsou pro začátky jednání naprosto ideální. Většina cestujících, kteří do Bruselu, jako sídla EU, létají, se vrací navečer ten stejný, nebo další den," uvedla Marcela Picková z ČSA. Tři čtvrtiny cestujících letících do Prahy nebo Bruselu míří do těchto cílů, zbylá čtvrtina tranzituje do dalších destinací - na lince z Bruselu do Prahy nejčastěji cestující pokračují do východní Evropy: do Sofie, Kyjeva a Petrohradu.

LINKA DO BRUSELU V ČÍSLECH 2002 – CELÝ ROK 1-10/2003
Počet cestujících 66 818 63 501 (+ 14 %)
Obsazení business třídy 9 361 7 801

Témata