Belgie se dohodla s Lufthansou na záchraně Brussels Airlines

23.07.2020 - Evropa



Německý koncern Lufthansa a Belgie dosáhly dohody na podmínkách záchranného balíčku pro tamní dceřinou aerolinii Lufthansy, společnost Brussels Airlines. Dohodou uzavřenou symbolicky 21. července na belgický Národní den připomínající vznik Belgie, skončily čtyřměsíční intenzivní jednání o záchraně firmy.

Airbus A320 společnosti Brussels Airlines v livery Tommorrowland (foto: Rosedale7175/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Belgická vláda má poskytnout společnosti půjčku ve výši 290 miliónů eur se splatností do roku 2026. Za tuto půjčku budou ručit Brussels Airlines svými letadly. Pokud by společnost nedokázala půjčku splatit, ocitnou se její letouny v rukou belgického státu.

Tyto státní peníze jsou určeny jen pro Brussels Airlines a to za podmínek, že bude zachována samostatnost značky, hlavní sídlo společnosti v Bruselu a peníze bude možné použít jen pro společnost Brussels Airlines. Rovněž mateřská Lufthansa se zavázala poskytnout ze svých zdrojů společnosti pomoc, a to ve výši 170 miliónů eur formou navýšení kapitálu belgického dopravce.

Další livery Brussels Airlines připomíná vlámského malíře Pietera Bruegela. O tomto unikátním livery Bruegel jsme psali v samostatném článku (foto: Brussels Airlines)

Dosaženou dohodu musí ještě schválit dozorčí rada Lufthansa Group a vzhledem k tomu, že se jedná o pomoc státu, musí dát dohodě zelenou také Evropská komise.

Tato zpráva je po třech měsících uzemnění konečně dobrou zprávou pro zaměstnance Brussels Airlines, neboť z důvodu nedostatku financí musela společnost odložit obnovení provozu na srpen. Navíc dlouhou dobu se spekulovalo o zrušení samostatnosti této aerolinie a její začlenění pod Eurowings.

Nedílnou součástí záchranného balíčku je plán restrukturalizace Brussels Airlines, který zahrnuje revizi sítě s tím, že budou zrušeny nerentabilní a méně výnosné linky. Celkem by se mělo jednat o 22 linek. Dále plán počítá s redukcí flotily ze současných 54 letadel na 38. Součástí plánu bylo rovněž snížení počtu zaměstnanců o jednu čtvrtinu, což by znamenalo propuštění tisícovky lidí. Po jednání s odbory bylo propouštění omezeno na maximálně 350 pracovníků.

b.house, centrála Brussels Airlines na bruselském mezinárodním letišti (foto: Brussels Airlines)

Brussels Airlines před vypuknutím pandemie provozovaly 22 letadel Airbus A319, 16 A320 a 14 A330-200/300. Společnost létala do více než 80 destinací, přičemž 17 bylo v subsaharské Africe, na kterou se dlouhodobě zaměřuje. Ročně služeb aerolinie využilo více než 10 milionů cestujících.

Témata