Austrian se zbaví Embraerů a nahradí je novými Airbusy
13.09.2025 08:50 - Evropa
O další budoucnosti flotily Austrian Airlines bylo rozhodnuto. Společnost sjednotí svoji flotilu letadel na krátké a střední vzdálenosti na Airbusech rodiny A320neo. Ze společné objednávky totiž skupina Lufthansa přidělila Austrianu 17 zcela nových letadel. Jedenáct A320neo a šest letadel A321neo. Kromě Embraerů nahradí též pět letadel A320neo, které mají motory výrobce Pratt & Whitney. Nová letadla totiž budou vybavena motory CFM Leap. Austrian se tak bude kromě standardizace flotily vydá i cestou standardizace motorů.
První z nových letadel A320neo má dorazit v červnu 2026. V současné době provozuje Austrian 17 Embraerů E-195 se stářím mezi 13 a 16 lety. Ty mají všechny postupně opustit flotilu dopravce a jejich piloti mají být přeškolováni na Airbusy. Dále ve flotile Austrianu je 29 letadel A320ceo s věkem mezi 11 a 28 lety, pět relativně nových A320neo se stářím 2-3 roky, šest Airbusů A321ceo s věkem 24 až 30 let. Další letadla jsou již širokotrupá výrobce Boeing. A to tři letadla Boeing 767-300 s věkem mezi 25 a 26 lety, šest letadel 777-200ER s věkem 19 až 28 let a dva Boeingy 787-9 s věkem necelých 6 let. Právě na tomto typu má být standardizovaná flotila dopravce, jak bylo rozhodnuto dříve. Celkem má Austrian mít v budoucnu dvanáct těchto letadel a Boeingy 767 a 777 ze své flotily vyřadit.
Kromě toho pro Austrian létají tři Airbusy A220-300 společnosti airBaltic a tři ATR 72-600 společnosti Braathens Regional. Nově má Austrianu se svými Embraery vypomáhat i sesterská Air Dolomiti.

Embraer ERJ-195LR společnosti Austrian Airlines, prosinec 2019 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Tyto kroky se dějí v souladu s iniciativou vedení skupiny Lufthansa o větší synergie v rámci skupiny, větší efektivitu a ziskovost. To potvrzuje i včerejší tisková zpráva Lufthansy, která na jedné straně potvrzuje, že jednotlivé letecké společnosti skupiny budou i nadále samostatně rozhodovat o produktech nabízených během letu, cateringu, salónků na domácích trzích a služeb pro cestující. V oblastech, které jsou pro cestující méně viditelné, bude spolupráce mezi leteckými společnostmi v rámci skupiny ještě více integrovaná a centralizovaná. Zejména se to týká plánování sítě pro krátké a střední vzdálenosti. Tento model se již deset let úspěšně osvědčuje v případě dálkových letů. Také digitalizace a IT funkce budou konsolidovány v centrálním oddělení pod vedením CTO Grazia Vittadini. Tento další vývoj vytvoří celoskupinovou centrální digitální expertizu v oblastech provozu, zákazníků, obchodu a korporace. Cílovým datem pro zavedení těchto změn je 1. leden 2026.