Airbus chce pro letouny BelugaXL získat ETOPS. Plánuje transatlantické lety.

07.02.2021 - Nová letadla



Airbus bude podle serveru Flightglobal usilovat, aby letouny BelugaXL byly schváleny pro provoz ETOPS. To by evropskému výrobci umožnilo létat také transatlantické lety s těmito dvoumotorovými nákladními letouny a zajistit tak přepravu velkých částí do výrobního závodu Airbusu v Alabamě. Cílem je přepravovat letecky křídla pro Airbusy A320, které jsou montovány v USA.

Letoun Airbus BelugaXL v letu (foto: Airbus)

Šéf inženýr programu Beluga XL Pascal Vialleton uvedl pro Flightglobal, že chce, aby poslední dva letouny, které budou dodány v letech 2022-23, získaly ETOPS-180. To znamená, že letoun bude moci létat od nejbližšího letiště až do 180 minut letu.

Typ Beluga XL, který je odvozen z Airbusu A330-200F, dokáže přepravit 50,5 tu nákladu na vzdálenost 4260 kilometrů. V porovnání s předchozí verzí Beluga je trup o 6,9 metru delší a 1,7 metru širší a letoun má kapacitu o 30 % větší. Původní Beluga byla odvozena z Airbusu A300-600 a začala létat v roce 1994.

Po dodání nových BelugXL budou podle Vialletona vyřazeny původní Belugy. Důvodem jejich vyřazení je zejména jejich nižší kapacita, kdy nová BelugaXL může přepravovat najednou až dvě křídla pro A350.

V současnosti Airbus přepravuje části letadel vyrobené v Evropě lodí Mobile Express. Loď v pravidelných intervalech spojuje výrobní závod ve francouzském Saint-Nazaire s Mobile Aeroplex v Brokley na břehu Mexického zálivu. Přepravovány jsou tak zejména křídla letadel, části trupu a další díly vyráběné v Evropě. Airbus otevřel svůj výrobní závod v USA v roce 2015. Montují se zde letouny Airbus A319, A320 a A321 určené pro americké dopravce. V roce 2019 spustil Airbus v Alabamě také montážní linku pro A220, které byly původně vyvinuty kanadským výrobcem Bombardier.

Témata