Vývoj letadla budoucnosti pokračuje

10.12.2001 - Nová letadla



Společnost Boeing zpracovává výsledky první fáze zkoušek modelu Sonic Cruiser v aerodynamickém tunelu v režimu nízkých i vysokých rychlostí, jejichž úspěšné ukončení bylo oznámeno 17. září. Právě aerodynamické charakteristiky tohoto nového letounu jsou jeho největší předností. Jeho tvary jsou nejen výjimečné a esteticky velmi působivé, ale přispějí také k docílení plánovaných výkonů - maximální cestovní rychlosti a velkému doletu při velmi nízké spotřebě paliva a tudíž za velmi výhodných provozních nákladech. Koncepce nového letounu ovšem také předpokládá velmi komfortní způsob přepravy, jak vyžadují současné trendy.

Alan Mulally
Maketu Sonic Cruiser představil na letošním Pařížském leteckém veletrhu prezident Boeingu Alan Mulally. (Foto: Boeing)

Výsledky prvního souboru testů jsou podstatné pro další vývojové práce a byly konzultovány také s motorářskými firmami General Electric, Pratt & Whitney a Rolls-Royce, aby mohly být zužitkovány při vývoji nových modelů pohonných jednotek připravovaných právě pro Sonic Cruiser. Ty jsou odvozeny od motorů, které v současné době slouží k pohonu letounů Boeing 777. Kupříkladu firma General Electric použila pro vývoj svého nového motoru model GE90-115B, který je používán u letounů Boeing 777-200ER/300, ale s jinými výkonovými charakteristikami. Nový model poskytuje maximální tah 400 kN a má umožnit při maximální vzletové hmotnosti start z VPD dlouhé 3 200 metrů. Na motorech jsou prováděny další technické úpravy, které byly precizovány mimo jiné i na základě testů ve zkušebním aerodynamickém tunelu a také požadavků formulovaných potenciálními zákazníky, s nimiž byla vedena intenzivní jednání. Úpravy se mají projevit také dalším zmenšením hlučnosti a snížením škodlivých emisí.

Kromě spolupráce s výrobci pohonných jednotek konkretizuje společnost Boeing samotný projekt Sonic Cruiser. Bylo oznámeno, že první, základní fáze vývoje by měla být dokončena v únoru či březnu 2002. Dále pak, že další vývoj pohonných jednotek bude směřovat k přípravě další verze letounu: kromě "základní verze" Sonic Cruiser s kabinou pro přepravu 200 cestujících na trati o délce kolem 3 900 km by to měl být model s prodlouženým trupem, který by mohl přepravovat 240 - 250 cestujících na tratích o délce kolem 12 000 km. Přitom tyto počty cestujících platí pro uspořádání kabiny se třemi třídami. Cestující mají být zahrnuti maximálním komfortem jak to odpovídá současnému trendu právě zejména v oblasti dálkových linek. Oba modely mají létat cestovní rychlostí 0,95 - 0,98 Mach, přičemž jejich dostup bude 13 000 metrů. Výrobce také zdůrazňuje, že nový projekt ve zvýšené míře bere ohled na ochranu životního prostředí, například hluk při startu a přistání bude nižší než vyžadují normy a stejně tak množství exhalací. Plán předpokládá, že nový Boeing bude nasazen do pravidelného provozu v roce 2008.

O spolupráci na vývoji a výrobě Sonic Cruiser projevilo již před časem Japonsko. V uplynulém období dospěla jednání vedená japonskou vládou a firmou Boeing do závěrečné fáze a během prosince může japonské ministerstvo financí, obchodu a průmyslu podepsat smlouva o dlouhodobé spolupráci. Přitom je třeba zdůraznit, že nepůjde jen o podíl na výrobě, ale díky National Aerospace Laboratory se Japonsko bude podílet i na vývoji Sonic Cruiser, když budou využity některé studie, nejnovější technologie a také materiály, zejména nové kompozity, jejichž použití se příznivě projeví snížením hmotnosti letounu, zlepšením ekonomiky provozu a přispějí k dosažení plánované cestovní rychlosti. Podrobnosti spolupráce a japonského podílu na programu Sonic Cruiser budou během prosince projednávat také zástupci firem Fuji, Kawasaki a Mitsubishi Heavy Industries.

Boeing Sonic Cruiser

Témata