V nejhorším Ryanairu zůstanou sloty

10.02.2003 - Evropa



Ryanair vedle objednávky sta dalších Boeingů 737-800 i koupi konkurenční společnosti Buzz. Za částku kolem 24 mil. eur ji prodaly Ryanairu nizozemské aerolinie KLM. Vzhledem k tomu, že Buzz má prostředky v hotovosti ve výši přibližně 19 mil. euro, je reálná kupní cena zhruba pět milionů euro. Podle mínění odborníků z oboru se tak podařil Ryanairu skvělý obchod. Prodej Buzz je poměrně překvapivý, poněvadž ještě v říjnu 2001 KLM prohlašovaly, že rostoucí konkurenci v oblasti nízkonákladové přepravy bude Buzz čelit zřízením další základny, která měla být umístěna na evropském kontinentu. Od svého založení končilo hospodaření Buzz pravidelně ve ztrátě, za poslední rok činila ztráta 10 mil. britských liber při obratu 90 mil. liber. Mateřská společnost i vzhledem k svým posledním výsledkům patrně ztratila s hospodařením Buzz trpělivost a ztrátové společnosti se zbavila.

Příčinou neúspěchu Buzz byl pozdní vstup na scénu v době, kdy konkurenční společnosti easyJet, Go a Ryanair měly již většinu britského trhu rozděleny. KLM se rozhodla vstoupit na tento trh prostřednictvím své dceřinné společnosti KLM uk (dříve Air UK), které Buzz v roce 1999 založily. Základem letadlového parku se staly letouny BAe 146-300 v konfiguraci pro 110 cestujících, což je pro nízkonákladovou společnost velmi netradiční typ. Flotilu osmi BAe 146 později doplnily ještě dva Boeingy 737-300. Tyto stroje sice operují v nepřehlednutelných žlutých barvách Buzz, ve skutečnosti jsou provozovány KLM uk a linky Buzz nesou kód této společnosti. Buzz nyní létá z londýnského letiště Stansted do 21 cílů ve Francii, Irsku, Německu, Nizozemí, Španělsku a Švýcarsku. Nejzajímavější jsou destinace ve Francii, kde Buzz létá na celkem 15 letišť. V letní sezóně 2003 měl Buzz nově operovat i z letiště Bournemouth do sedmi cílů.

Mapa linek Buzz

Krátce po převzetí Ryanair oznámil, že společnost zaintegruje do konce března a 1. dubna tak značka Buzz přestane existovat. Nerentabilní linky Buzz by podle šéfa Ryanairu měly být, co nejdříve zastaveny. Na zbylých trasách by mělo dojít ke zvýšení frekvence provozu, do roka ke zdvojnásobení počtu přepravených cestujících na linkách Buzz. Rovněž letecká flotila má být unifikovaná na standart Ryanairu, tedy Boeing 737-800. Podle dohody vyřazená letadla bude postupně do března 2004 přebírat KLM.

Možná se ptáte, co vlastně Ryanair koupil? Převzetím Buzz získal práva k řadě spojů, ale především cenné letištní sloty. Po převzetí Buzz bude Ryanair držet až 60 % slotů na letišti Stansted. Už i na tomto londýnském letišti začíná být těsno a získat další volné sloty je obtížné. Zajímavé mohou být sloty i na dalších letištích zejména v Německu. Pravdou však je, že Ryanair na rozdíl od Buzz operuje na provinční letiště a o lety do Berlína, Dusseldorfu a Frankfurtu pravděpodobně nebude mít zájem. Podle dohody o koupi Buzz musí Ryanair předat nevyužité sloty KLM. Odkoupením Buzz se Ryanair o něco přiblížil evropské nízkonákladové jedničce společnosti easyJet, která mu prvenství sebrala převzetím Go. EasyJet v roce 2002 přepravil 17,29 mil. cestujících, zatímco Ryanair jen 14,48 mil. cestujících. Po přičtení cestujících Buzz by výkon Ryanairu stoupnul na zhruba 16,5 mil. cestujících. Obrat easyJetu byl v loňském finančním roce oproti Ryanairu dvojnásobný, ale Ryanair dosáhl o 61 % vyššího zisku na akcii.

Šéf Ryanairu O`Leary se o společnosti Buzz vyjádřil velice nelichotivě pro britský deník Guardian: "Byla nasazována ta nejhorší letadla, létalo se na špatná letiště a počet zaměstnanců byl příliš vysoký na společnost, která přepraví dva miliony cestujících". Za problémy společnosti podle něj může mateřská KLM. Je logické, že krátce na to se v polovině minulého týdne se začalo mluvit o rušení neefektivních linek Buzz. Nejdříve Ryanair oznámil, že nezahájí lety z Bournemouthu do Francie, Nizozemí a Španělska, kde měl mít od března Buzz druhou svojí základnu. Koncem týdne se začalo mluvit o zrušení linek do Amsterdamu, Frankfurtu a Paříže, jednak kvůli vysokým poplatkům na těchto letištích a jednak, že by tyto linky vlastně dublovaly spoje Rynairu ze Stanstedu na provinční letiště v okolí těchto měst (Hahn, Beauvais). Opatřeními Ryanairu byl nepříjemně překvapen ředitel bournemouthského letiště Glyn Jones, který upozornil, že letiště investovalo do stavebních úprav, aby na něm mohla být odbavována letadla Ryanairu.

S rušením linek je spojeno propouštění zaměstnanců Buzz. Ryanair již oznámil, že propuštěna bude stovka z 570 pracovníků. Proti tomuto se důrazně postavily odbory, které začaly mluvit o stávce, jež by mohla začít 1. dubna, tedy v den začlenění Buzz. O`Leary prohlásil, že pokud stávka v tento den začne, tak Buzz jednoduše zavře: "zavřeme ho, ale zůstanou nám sloty".

Štítky