USA chtějí na letouny Bombardier uvalit clo 220 procent

27.09.2017 - USA & Kanada



Kanadský koncern Bombardier dostal tvrdý zásah v USA. Americké ministerstvo dopravy se rozhodlo vyhovět stížnostem Boeingu a zavedlo antidumpingového cla na letouny Bombardier CSeries ve výši 220 procent. To by znamenalo ztrojnásobení cen tohoto typu na americkém trhu. Rozhodnutí ministerstva podléhá schválení federální komisí pro zahraniční obchod ITC. Ta by se měla na svém zasedání sejít již 4. října a potvrdit zavedení cel na kanadský letoun.


Budou letouny CS100 a CS300 kvůli vysokému clu na americkém trhu neprodejné?
(foto: © Bombardier)

Americký ministr obchodu Wilbur Ross k rozhodnutí poznamenal, že i nejbližší obchodní partneři musí dodržovat pravidla hry. Jádrem problému je údajná státní podpora poskytnutá při vývoji nového modelu CSeries. Podle Rosse jeho ministerstvo vycházelo z argumentů a důkazů, které předložil Boeing a třetí strany. Samotný Bombardier důkazy ve svůj prospěch nepředložil.

Tvrdou reakci Boeingu odstartoval úspěch Bombardieru v zakázce Delta Air Lines na obnovu části flotily. Kanadský výrobce získal od Delta Air Lines rekordní kontrakt na dodávku 125 letadel CS100. Boeing na základě veřejně dostupných informací dovodil, že Delta Air Lines zaplatila za jeden letoun cenu 19,6 mil. dolarů, což je výrazně méně než uváděná katalogová cena 76,5 mil. dolarů. Podle propočtů Boeingu reálná hodnota jednoho CS100 činí 33 mil. dolarů. Enormní sleva byla podle Boeingu možná jen díky „masivním a ilegálním“ dotacím ze strany státu.

Stížnosti Boeingu mají reálný základ. Vláda Quebecu investovala do projektu letadel CSeries přes jednu miliardu dolarů, což byla zhruba jedna šestina nákladů na vývoj nového letounu. Za tento krok, který celý projekt CSeries finančně stabilizoval, získal Quebec v projektu podíl ve výši 49,5 procent. Výrobní závod Bombardieru v severoirském Belfastu, ve kterém probíhá výroba některých částí letadel CSeries, zase získal garantované úvěry a granty od britské vlády ve výši 134 mil. liber.


Bombardier CS100 v barvách Delta Air Lines (foto: © Delta Air Lines)

Delta Air Lines očekávají dodávku prvního letounu CS100 již v druhém čtvrtletí příštího roku. Společnost plánuje nasadit nové stroje na linky operované ze základen v New Yorku a Los Angeles. Samotná verze CS100 konkuruje jen Boeingu 737-600, o kterou je mezi leteckými společnostmi minimální zájem. Více jej ohrožuje verze CS300, se kterou může cestovat při  uspořádání kabiny do jedné třídy až 160 cestujících. Podle některých expertů je motivem Boeingu obava, aby přímo na severoamerickém kontinentu nevyrostl druhý „Airbus“. Obava pramení z možnosti vývoje ještě větší verze CSeries, která by zcela ohrožovala veleúspěšnou řadu Boeing 737.

Zavedení cla by výrazně zkomplikovalo dodávku objednaných letadel pro Delta Air Lines. Pro Bombardier byl kontrakt zatím největší objednávkou z USA a úspěšné zavedení letadel do flotily Delty by bylo pro kanadského výrobce důležitou referencí. Zavedení cel by určitě odradilo další zájemce z řad amerických leteckých společností.

Tvrdý postup by se mohl Boeingu v budoucnu vrátit jako bumerang. Kanada na jaře odložila jednání o nákupu nových stihaček F/A-18 Super Hornet v hodnotě 5,2 milard dolarů. Kanadský ministerský předseda Justin Trudeau začátkem října prohlásil: „Nebudeme dělat obchod se společností, která nás žaluje a ohrožuje pracovní místa v leteckém průmyslu.“ Zklamání na rozhodnutím amerického ministerstva obchodu dnes vyjádřila i britská premiérka Theresa Mayová. Britská vláda se obává možného rušení pracovních míst v závodu Bombardier v Belfastu, kde je zaměstnáno přes čtyři tisíce lidí.

Embed from Getty Images
Výrobní závod Bombardier v severoirském Belfastu (foto: © Getty Images)

Tomáš Hampl