Bombardier opět prodlouží svůj model CRJ

21.02.2007 - Nová letadla



Kanadský výrobce regionálních letadel Bombardier oznámil, že se rozhodl vyvinout letoun, který bude schopen přepravovat až sto cestujících. Společnost se již delší dobu rozhodovala, zda na tento trh dopravních letadel vstoupí a bude konkurovat především brazilským regionálním letounům rodiny Embraer 170/190. Výrobce přemýšlel i o vyvinutí zcela nového typu letadla, které bylo pracovně nazýváno C Series, nakonec dal přednost opětovnému prodloužení svého populárního CRJ – Canadian Regional Jet. Nová verze bude označována jako CRJ1000.

Bombardier CRJ1000 (foto: Bombardier)

Bombardier nyní nabízí několik verzí letadel, které byly odvozeny od původní verze, která však byla koncipována pro obchodní lety s maximálně 16 cestujícími na palubě. Jedná se o CRJ100, CRJ200, CRJ700 a CRJ900. První let letounu CRJ700 se uskutečnil v roce 1997, respektive 2000 v případě většího CRJ900. Celá evoluce dělá z tohoto typu asi nejvíce prodlužované letadlo na světě.

Letoun CRJ1000 bude moci přepravovat až stovku pasažérů na vzdálenosti kolem 3 000 kilometrů. Váha letounu by měla být 41 632 kilogramů. První let je očekáván v létě příštího roku. Dodání prvního stroje by se mělo uskutečnit ale až na konci roku 2009.

Bombardier CRJ1000 v barvách společnosti Brit Air (foto: Bombardier)

Jak již bývá zvykem start programu byl ohlášen současně s prvními objednávkami. O nový stroj projevily zájem hned tři dopravci. Brit Air, dceřiná společnost francouzských Air France, pevně objednala osm letounů a na stejný počet si zajistila opce. Italské MyWay Airlines se rozhodly změnit svou zářijovou objednávku objednávku na 19 letounů CRJ900. 15 z nich bylo konvertováno na novou verzi. Další ale prozatím anonymní zákazník objednal dalších 15 strojů a 15 opcemi.

Bombardier CRJ1000 v barvách italských MyWay (foto: Bombardier)

Celkem tak Bombardier registruje zájem o 61 letadel. Katalogová cena jednoho letounu je 46 miliónů dolarů. Celková hodnota objednaných letadel se tak nyní pohybuje okolo 2,5 miliardy amerických dolarů. Výrobce se u nového typu chce zaměřit především na efektivnost provozu. Změn by měla doznat i kabina.

Témata