US Airways opět v ochraně před věřiteli

13.09.2004 - USA & Kanada



Sedmá největší americká letecká společnost US Airways se podruhé v rozmezí dvou let uchýlila pod ochranu před veřiteli. K tomuto kroku dospělo vedení aerolinii poté, co se nedokázalo dohodnout s odborovou organizací stevardů na úsporách, které by vedly ke snížení nákladů společnosti (s některými organizacemi dohoda byla uzavřena). Vedení US Airways proto požádalo v noci na pondělí soud v Alexandrii ve státě Virginia o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. US Airways tak získavají čas k dokončení plánované restrukturalizace.

Poprvé se US Airways dostaly do ochrany před věřiteli v srpnu 2002, kdy se stejně jako další velké americké společnosti musely vyrovnat s dopady teroristického útoku na USA ze září 2001. Z této první ochrany se společnost dostala poté, co se jí podařilo snížit náklady, částečně se restrukturalizovat a získat garanci na část úvěrů. Do současných problémů společnost uvrhly zejména rostoucí ceny leteckého paliva a zostřující se konkurence nízkonákladových aerolinií. Za první pololetí letošního roku zaznamenaly US Airways ztrátu 143 mil USD přestože se ve druhém čtvrtletí vrátily k zisku ve výši 34 mil. USD. Výhled však není příznivý vzhledem k vysokým nákladům na letecké palivo. Společnost sice disponuje hotovostí ve výší až 1,45 mld. USD, její šance získat další bankovní úvěry je bez garancí nulová vzhledem k tomu, že zadlužení společnosti, jež činí 8,7 mld. se blíží k celkové hodnotě majetku ve výši 8,8 mld. USD. Vedení společnosti již požádalo soud o souhlasy s odložením plateb do penzijních fondů zaměstnanců ve výši 110 mil. USD a se zrušením pronájmu 23 letadel (1 Boeing 737, 12 Dornier 328 a 10 Dash 8), které již nehodlá využívat.

Jaké další kroky US Airways plánují? Vedení aerolinie plánuje nižší ceny letenek, zjednodušení struktury tarifů a snížení nákladů na distribuci. Prvním krokem ke zjednodušení tarifů bylo zavedení tarifů GoFares, které by měly být rozšířeny do celé vnitrostátní sítě aerolinie. Společnost chce konkurovat nízkonákladovým aeroliniím odlišným produktem - dvěma třídami na palubách letadel, operováním letišť preferovaných business klientelou, kvalitními službami na palubě letadel apod. Dále je plánováno posílení sítě zejména z letišť v Bostonu, New Yorku, Filadelfii a Washingtonu. Plánován je rovněž rozvoj letů do Karibiku, Latinské Ameriky a Evropy. Úspor by mělo být rovněž dosaženo intenzivnějším využitím stávající flotily. I přes tyto smělé plány odborníci dávají společnosti 50 % šanci na záchranu.

Témata