Sýrie zakázala společnosti AJet spustit linky z Turecka do Damašku

30.04.2025 06:00 - Asie & Austrálie



Turkish Airlines létají do Sýrie od 23.ledna, kdy po letech obnovily s frekvencí 3x týdně leteckou linku mezi Istanbulem a Damaškem. A té se evidentně daří, neboť hned několikrát Turkish Airlines navýšily frekvence až na současný jeden let denně, který ovšem 3x týdně obstarává Airbus A330-200 a 4x týdně Boeing 737-900.

Zájmu o letenky do Sýrie chtěla využít i nízkonákladová dcera Turkish Airlines, společnost AJet, známé též pod dřívějším obchodní značkou Anadolu Jet. AJet plánovala létat do Damašku denně z letiště Sabiha Gokcen a 3x týdně z letiště v Ankaře. Jenže první let 21.dubna se neuskutečnil. Důvodem byl podle deníku Middle East Eye zákaz ze strany syrského regulačního orgánu, který se marně snažil u tureckých úřadů zajistit reciproční povolení k letům do Turecka pro syrské aerolinky.

Airbus A321neo společnosti AJet, květen 2024 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Úředník tureckého ministerstva dopravy sdělil deníku Middle East Eye, že právní a technická omezení brání syrským leteckým společnostem létat do Turecka, pokud si nepronajmou nebo nezakoupí nová evropská letadla. Úředník poznamenal, že letadla provozovaná společností Syrian Air, národního dopravce země, a soukromou leteckou společností Cham Wings nesplňují technické normy požadované tureckými a evropskými leteckými úřady. Některá z těchto letadel navíc podléhají mezinárodním sankcím.

Přitom flotila Syrian Air se skládá z letadel Airbus A320, A340-300 a letadel ATR 72-500. Flotila Cham Air pak z letadel A320, ovšem s průměrným stářím 27 let. To ovšem nebránilo této letecké společnosti, aby v březnu obnovila například lety z Aleppa do Kuvajtu nebo vnitrostátní linku mezi Damaškem a Aleppem.

Témata