Smartwings jako první přistály s Boeingem 737 MAX v Antarktidě

26.01.2022 - Česká republika



Smartwings se staly první leteckou společností na světě, která přistála s letounem Boeing 737 MAX v Antarktidě. Přistání na ledové dráze letiště Troll Airfield se uskutečnilo dnes ráno. Let si objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na jejich polární stanici Troll Research Station.

Smartwings uvedly, že jejich let za jižní polární kruh proběhl bez komplikací. Boeing 737 MAX 8 registrace OK-SWB vzlétl v úterý ve 4:49 z Osla a zamířil do Prahy, kde se ráno krátce zastavil. Poté zamířil do N'Djameny v Čadu, kde měl mezipřistání. Odtud pak odpoledne pokračoval do Kapského Města v Jihoafrické republice. K samotnému letu do Antarktidy odstartoval boeing z mezinárodního letiště v Kapském Městě v 00:43 místního času. Let na trase Kapské Město - Troll Airfield trval 5 hodin a 43 minut.

Posádka první letu Boeingu 737 MAX do Antarktidy (foto: Smartwings)

Posádka letadla dostávala průběžně během letu prostřednictvím datalinku a satelitního telefonu informace o aktuálním počasí v Troll Airfield a způsobilosti letiště pro přistání. Před přistáním byla dráha zkontrolována a upravena. Pracovníci Norského polárního institutu změřili brzdný účinek dráhy, aby ověřili, že je možné bezpečně přistát. Podle serveru Flightradar24 dosedl český letoun na letiště Troll Airfield v 04:26 místního času.

Po dvou hodinách v 6:28 letoun odstartoval z Troll Airfield k letu do Jihoafrické republiky. V Kapském městě pak OK-SWB přistál po 5 hodinách a 13 minutách letu v 13:41 místního času. Odtud pak odstartoval k letu do Prahy s mezipřistáním opět v N'Djamena. Přílet do Prahy se očekává dnes večer po 20. hodině.

Posádku letadla tvořili tři zkušení kapitáni společnosti Smartwings: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Lubomír Malík. „Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ uvedl Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel společnosti Smartwings.

Boeing 737 MAX 8 české společnosti Smartwings na ploše Troll Airfield (foto: Smartwings)

Kapitáni před odletem prošli výcvikem pro seznámení se s danou oblastí provozu a letištěm. Všichni členové absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku. V podpalubí si letoun také nesl některé důležité náhradní díly.

Protože pro Troll Airfield není možné plánovat žádné záložní letiště, vyžadoval si let velmi pečlivou přípravu. Vzhledem k tomu, že se jedná o tzv. izolované letiště, bylo nutné pro užití Troll Airfield získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví.

(foto: Smartwings)

Počasí bylo pečlivě sledováno pět dní před odletem na základě předpovědí německých meteorologických ústavů DWD a AWI, které mají v Antarktidě své informační zdroje. Na dispečinku Smartwings byl k dispozici po celou dobu minimálně jeden dispečer, který neustále sledoval a vyhodnocoval stav letiště, počasí a v případě změn byl ve spojení s posádkou. S posádkou bylo ve spojení také technické oddělení Smartwings, které prostřednictvím datalinku vyhodnocovalo technický stav letounu.

Přistání v Antarktidě s letounem Boeing 737 MAX je významným úspěchem společnosti Smartwings, ale také celého českého dopravního letectví. Antarktida byla posledním kontinentem, na kterém Smartwings dosud nepřistály. Smartwings uvedly, že další let do Antarktidy plánují provést koncem února.

(foto: Smartwings)

Letiště Troll Airfield se nachází ve východní části Pobřeží princezny Marthy v Zemi královny Maud. Dráha letiště je vyznačená na ledovic ve výšce 1232 metrů nad mořem a je 3000 metrů dlouhá a 60 metrů široká. Přilehlá norská polární stanice Troll Research Station, která je provozována Norským polárním institutem, se věnuje monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování.

https://twitter.com/SmartwingsGroup/status/1486290206961672194

Témata