Skopje bude mít hned 3 nové linky do Turecka
27.05.2025 09:00 - Evropa
Letecká společnost AJet, nízkonákladová dceřiná společnost Turkish Airlines, spustí v těchto dnech hned tři spojení půl miliónového hlavního města Severní Makedonie, Skopje a destinací v Turecku. Přitom AJet přišel do Skopje poprvé teprve loni 13. července, kdy spojil poprvé spojil Skopje s letištěm Sabiha Gökçen v asijské části Istanbulu. Na této trati ovšem soutěží s konkurentem Pegasus Airlines. Nyní přichází AJet do Severní Makedonie se sezónními destinacemi, na kterých by neměl mít AJet ze Skopje žádnou konkurenci:
- Ankara, 1x týdně v noci ze soboty na neděli, od 31.5. do 14.9.2025,
- Diyarbakir, 1x týdně v neděli, od 29.6. do 31.8.,
- Mersin/Adana, 2x týdně ve středy a neděle od 1.6. do 29.9.,
Díky těmto novým linkám bude mít Skopje letos v létě přímé spojení se sedmi tureckými letišti. Kromě výše uvedených totiž létá Pegasus Airlines a SunExpress ze Skopje do Antalye a Izmiru, na hlavní letiště v Istanbulu ještě létá 2x denně i Turkish Airlines. Turecko tak bylo již v minulosti po Německu druhou nejčastější zemí kam cestující ze Skopje létali. V roce 2023 odbavilo letiště ve Skopje necelé 3 miliony cestujících. Největší tržní podíl měla na letišti společnost Wizz Air, která ze Skopje provozuje řadu přímých spojení zejména s Německem.
Této mety ovšem dosáhlo letiště ve Skopje také díky štědrému systému státních dotací, které leteckým společnostem obsluhující letiště ve Skopje a Ohridu garantovalo, že za každého cestujícího, který odtud odlétal vyplatí sedm euro ze státních prostředků. Loni rozhodla makedonská vláda o pokračování tohoto programu i na roky 2025 až 2027 a vyčlenila na něj v přepočtu necelých 6 miliónů euro. Za každého přivezeného cestujícího do Skopje pak z tohoto programu vyplatí letecké společnosti 9 euro a za každého přivezeného cestujícího do Ohridu 12 euro. O tyto příspěvky do jejich vyčerpání může zažádat libovolná letecká společnost, která v minulém roce přepravila alespoň 5 miliónů pasažérů a zároveň vykázala zisk alespoň 10 miliónů euro. Po vyčerpání prostředků v programu podpory letecké dopravy ovšem musí daná letecká společnost linku provozovat v nezměněné četnosti, jinak by již vyplacené prostředky byla povinna vrátit.

Boeing 737 společnosti AJet (zdroj: media kit společnosti)