Šéf Boeingu varuje, že by výrobce mohl zrušit výrobu letadel 737 MAX 10

09.07.2022 - USA & Kanada



Nad budoucností modelu Boeing 737 MAX 10 visí otazník. Výkonný ředitel Boeingu Dave Calhoun poskytl rozhovor odbornému serveru Aviation Week, v němž varoval, že by výroba těchto letadel mohla být zcela zrušena. Důvodem je to, že letouny Boeing 737 MAX 10 nejsou zatím stále certifikovány pro provoz. Do konce letošního roku vyprší lhůta na získání certifikace podle stávajících podmínek.

Letoun Boeing 737 MAX 10 (foto: Boeing)

Nové podmínky platné od 1. ledna 2023 zavádějí pro nově certifikovaná letadla povinný Crew Alerting System (EICAS), výstražný systém, který pilotům umožňuje rychleji rozpoznat a pochopit chybová hlášení. Podle Boeingu není možné EICAS do letounu 737 MAX 10 zabudovat bez rozsáhlých změn v dalších systémech letadla.

Americký výrobce odhadl náklady na zabudování EICAS na zhruba 10 miliard dolarů. Zabudování systému by znamenalo také další velký odklad v již tak značně zpožděné certifikaci 737 MAX 10. Dalším nepříznivým faktorem by bylo to, že model 737 MAX 10 by se lišil od dříve schválených 737 MAX 8 a 737 MAX 9 a piloti by potřebovali na tento model další školení.

Vyjádření šéfa Boeingu je potřeba chápat jako tlak na americký Kongres, aby vyšel výrobci vstříc a schválil požadované prodloužení schválení 737 MAX 10 za stávajících podmínek. Ukončení výroby letadel 737 MAX 10 by znamenalo jistě zrušení pracovních míst, což by mělo politické dopady.

Pro samotný Boeing by zrušení tohoto modelu bylo velmi hořkou pilulkou. Výrobce má od leteckých společností objednávky na více než 700 letadel Boeing 737 MAX 10. Tato verze je částečnou odpovědí Boeingu na velmi úspěšný model Airbus A321neo. Ve srovnání s A321neo má o něco nižší kapacitu a menší dolet, přesto letecké společnosti měly o 737 MAX 10 dosud poměrně slušný zájem. Největším zákazníkem jsou United Airlines, které objednaly v roce 2012 celkem 250 letadel Boeing 737 MAX 10.

Témata