Ryanair posílí u Milána. Z Malpensy bude létat i v zimě do Bratislavy.

03.10.2025 10:40 - Evropa



Ve včerejší tiskové zprávě oznámila letecká společnost Ryanair, že posílí na nadcházející zimu své základny u Milána. Dvě další letadla přidá na základnu do Bergáma, a jedno na Malpensu. V Bergámu bude mít tak tuto zimu na základně 22 letadel, na letišti Malpensa pak dalších devět letadel.

Díky dalším letadlům Ryanair zavede z Milána-Malpensy i v zimní sezóně 5 nových spojů - a to do Bratislavy, Göteborgu, Pescary, Plovdivu a Varšavy. Poznamenejme, že z Malpensy přes letní sezónu již Ryanair s denní četností létá, novinkou bude pouze že tyto spoje bude provozovat též v zimní sezóně, a to 4x týdně. Z Bergáma pak Ryanair na stávajících třiceti destinacích posílí četnost letů. Celkem tak bude mít Ryanair v oblasti Milána bázováno 31 letadel a nabídne odtud 120 destinací, z toho 23 vnitrostátních. Ročně na letech z a do Milána Ryanair plánuje odbavit 19 miliónů cestujících.

Ryanair si také v tiskovém prohlášení neodpustil kritizovat velká italská letiště za nárůst daní, konkrétně Ryanair v tiskovém prohlášení píše:

"Ryanair pokračuje v investicích a růstu v nákladově konkurenceschopných regionech Itálie a nabízí nižší ceny letenek než jakákoli jiná letecká společnost. Regresivní obecní daň (včetně nedávného zvýšení o 0,50 EUR za osobu a let na letech mimo EU na největších italských letištích, včetně Bergama a Malpensy) však nadále poškozuje dopravu, cestovní ruch a růst zaměstnanosti v zemi, zatímco jiné země EU, jako Švédsko, Maďarsko, Slovensko a Albánie, zrušily letecké daně a snížily letištní poplatky, aby podpořily růst. Ryanair vyzývá italskou vládu, aby zrušila obecní daň na všech italských letištích a následovala příklad regionů Abruzzo, Kalábrie, Friuli-Venezia Giulia a Sicílie, které všechny zrušily obecní daň, aby podpořily růst. Pokud bude daň zrušena, společnost Ryanair zareaguje přidáním 40 letadel, 20 miliony dalších cestujících ročně a 250 novými linkami, čímž podpoří vytvoření 15 000 nových pracovních míst v celé Itálii."

Poznamenejme, že podobná kritika vysokých nákladů a sazeb odletové daně u zemí jako je Německo či Rakousko vedla Ryanair nejen k podobné nabídce navýšení aktivit Ryanairu v případě snížení těchto daní, ale též i ke snížení počtu bázovaných letadel a počtu letů do těchto zemí. Naposledy, tento týden, Ryanair značně proškrtal své německé aktivity, když letiště v Memmingenu přišlo na letošní zimní sezónu až o 27 rotací týdně. Také letiště v Berlíně a Kolíně nad Rýnem budou mít přes zimu méně časté lety Ryanairu. Celkově ponížil Ryanair nabídku v Německu oproti loňské zimě v listopadu o 4%, v prosinci o 6% a v lednu dokonce o 30%.

Ovšem větší proškrtání nabídky Ryanairu v lednu se netýká jen Německa. Zřejmě se jedná u Ryanairu o změnu strategie, aby v těchto poptávkově nejslabších měsících neplnil letadla jako dosud pouze za cenu prodeje podnákladových letenek, ale spíš aby též reagoval menší nabídkou sedačkových kapacit na tento dočasný sezónní propad poptávky.

Boeing 737 společnosti Ryanair na letišti v Bergámu, srpen 2024 (autor: Bahnfrend, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata