Problémy s motory řady PW1000G způsobují společnosti Pratt and Whitney závažné finanční dopady

20.06.2023 07:00 - USA & Kanada



Americká společnost Raytheon Technologies Corporation (RTX), vlastník výrobce leteckých motorů, společnosti Pratt & Whitney, očekává, že v důsledku problémů s motory PW1000G dojde v letošním roce k poklesu volných peněžních toků nejméně o 500 miliónů dolarů. Uvedl to za společnost RTX Chris Calio, provozní ředitel společnosti, ve včerejším prohlášení pro investory.

Motory Pratt & Whitney řady PW1000G, jsou někdy také označované jako GTF (geared turbofan), a to kvůli převodovce mezi ventilátorem a nízkotlakou cívkou. To umožňuje, aby se každá z částí otáčela optimálními otáčkami, což zajišťuje vyšší obtokový poměr a tím i lepší účinnost motoru. Společnost Pratt & Whitney tvrdí, že motor je o 16 % úspornější než předchozí generace a až o 75 % tišší. Jako první byla do provozu uvedena varianta PW1100G pro Airbus A320neo v lednu 2016. Motor je používán v letadlech A220, rodině A320neo, Embraer E-Jet E2 a Irkut MC-21. Na vývoji motorů řady PW1000G se podílí také německý výrobce motorů MTU.

Podle Calia mají motory řady PW1000G aktuálně problém s nesprávně namontovaným dílem, za jehož montáž je odpovědný subdodavatel. Calio odmítl jmenovat dotčenou společnost a také celkový počet motorů, kterých se tato výměna týká. Uvedl pouze, že během opravy problému musí být dotčený díl z motoru demontován a vyměněn. Jenže problém je doba čekání na tyto opravy, která nyní trvá více než 120 dní, což způsobuje uzemnění relativně nových letadel. Pratt & Whitney zápasí s opravárenskými kapacitami a dodavatelským řetězcem. Přesto během května zvládla společnost zajistit opravy rekordního počtu motorů.

Šéf Airbusu Guillaume Faury nedávno kritizoval Pratt & Whitne kvůli nízké životnost motorů řady PW1000G. Podle některých zdrojů je totiž aktuálně každé desáté letadlo A320neo s namontovaným motorem PW1100G uzemněno a čeká na servis motoru. Společnost Pratt & Whitney tvrdí, že vyvinula vylepšení, včetně updatu softwaru řídící jednotky, díky nimž jsou motory odolnější. Kromě toho výrobce motorů plánuje, že revidovaná verze GTF Advantage bude certifikována v polovině roku 2024.

Motor Pratt & Whitney PW1000G na letadle A220-300, duben 2016 (autor: Delta News Hub, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata