Poslední let DC-9 na lince Delta Air Lines

13.01.2014 - USA & Kanada



6. ledna 2014 se uskutečnil poslední let DC-9 na pravidelné lince Delta Air Lines. Na let DL2014 z Minneapolis/St. Paul do Atlanty společnost nasadila Douglas DC-9-51 (N773NC). Po 49 letech tak končí služba tohoto typu na amerických vnitrostátních linkách. Podle Nata Piepera, viceprezidenta Delta Air Lines, byly DC-9 v minulosti tahounem vnitrostátní flotily. Vyřazená letadla DC-9 byla postupně nahrazována novými efektivnějšími typy letadel. Od roku 2008 Delta vyřadila ze své flotily více než 350 letadel včetně typů CRJ-200 a Saab 340. Nově společnost do své flotily postupně zařazuje letouny Boeing 717 a objednána je také stovka letadel Boeing 737-900ER.


Krátké video o letounech Douglas DC-9 (zdroj: Bloomberg/YouTube)

Společnost Delta Air Lines byla prvním zákazníkem původní verze Douglas DC-9-14 a 29. listopadu 1965 nasadila tento typ jako první aerolinie na pravidelné linky. Delta začala těmito stroji o kapacitě 65 cestujících postupně nahrazovat na krátkých linkách s vysokou frekvencí provozu do té doby užívané vrtulové letouny. Výhodou těchto letounů bylo, že mohly startovat i na letištích s krátkou dráhou. Delta je tak mohla nasadit i na linky do malých měst. V roce 1967 zařadila do své flotily prodlouženou verzi DC-9-32. Nejmenší DC-9-14 a DC-9-15 vyřadila Delta ze své flotily již v letech 1972-73, když je odprodala Southern Airways. Paradoxem je, že se tato verze vrátila do flotily společnosti v roce 1988 po spojení s Northwest Airlines, které tyto malé letouny získaly spolu s akvizicí Republic Airlines o dva roky dříve. Spojením s Northwest se ve flotile Delty ocitlo také 34 letadel DC-9-50. Poslední kusy této verze sloužily na pravidelných linkách až do těchto dnů.

Témata