Polský LOT očekává první Dreamliner koncem 2012

31.10.2011 - Evropa



LOT Polish Airlines nezařadí do své flotily první Boeing 787 v dubnu příštího roku, jak se donedávna předpokládalo. Ještě v polovině roku prohlašoval ředitel LOTu Marcin Pirog, že první Dreamliner bude mít společnost ještě před letní sezónou 2012. Podle polského tisku je tento termín nyní nereálný a dodávku prvního stroje lze očekávat až ve druhém pololetí příštího roku. Polský dopravce se snaží od Boeingu získat termín dodávky prvního stroje. Oficiálně se však obě strany k celé věci nevyjadřují. Přes posuny termínů bude LOT první evropskou aerolinií, která do své flotily zařadí Boeing 787.

LOT Polish Airlines - Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 v barvách polského LOTu na počítačové grafice
(foto: Boeing Co.)

Oproti původním termínům uvedeným v objednávce bude zpoždění v dodávce letadel činit pět let. Původně měl být první Boeing 787 dodán do Polska již v říjnu 2008. LOT na rozdíl od jiných dopravců zatím trpělivě vyčkával a nereagoval na odklady změnou kontraktu či objednávkou jiných dálkových letadel, která by pomohla překonat období, než budou dodány první 787. Jednou z příčin jsou ekonomické problémy polského dopravce, který v posledních letech hospodaří s vysokou ztrátou. Určitým problémem, který je polským tiskem rovněž zmiňován, je výstavba nového hangáru pro Dreamlinery, v kterém by probíhala jejich údržba. Vzhledem k tomu, že konstrukce 787 je z nových kompozitních materiálů, je potřeba i nový způsob údržby. Plánovaná výstavba hangáru však zatím ještě nebyla zahájena.

Na příští rok, kdy má hospodaření společnosti skončit opět v černých číslech, vedení aerolinie plánuje expanzi na dálkových linkách a zpoždění v dodávkách by mohlo být problémem. Tento měsíc LOT oznámil, že v roce 2012 znovu zahájí pravidelné lety z Varšavy do Pekingu. Tuto linku chce společnost otevřít bez ohledu na to, zda bude k dispozici Dreamliner nebo ne. Linka má být provozována třikrát týdně letouny Boeing 767, později se pro ní počítá s Dreamlinerem. V minulosti LOT do Pekingu již pravidelně létal, ale kvůli problémům s přelety Sibiře byla linka v roce 2008 zastavena. Dalším novým spojem, o kterém se v Polsku mluví, má být linka z Varšavy do Tokia. Tu naopak chce LOT otevřít, až bude mít nové Boeingy 787 ve své flotile. Další novou destinací, která je zmiňována v souvislosti s příchodem letadel Boeing 787 a plánovaným rozvojem cílů v Asii je čínský Šanghaj. Otevření této linky však bude jistě záviset na tom, jak se LOT uchytí na čínském trhu s chystanou linkou do Pekingu.

Témata