Polská média: LOT je nejvážnější zájemce o Smartwings

05.12.2025 19:02 - Evropa



Polská média tento týden obšírně informují o možném převzetí společnosti Smartwings polskými aeroliniemi LOT. Podle nich se jednaní v posledních týdnech výrazně zrychlila a podle zdrojů blízkých polskému ministerstvu infrastruktury se nyní nacházejí v závěrečné fázi.

Polský LOT má být podle místních médií nejvážnějším kandidátem na koupi Smartwings. Místní deník Gazeta Prawna uvedl, že transakce by mohla být potvrzena do konce letošního roku. Podle zdrojů se nyní čeká na konečné rozhodnutí českých vlastníků. Těmi jsou podnikatelé Jiří Šimáně, zakladatel Smartwings, a Roman Vik, generální ředitel a spoluvlastník aerolinie. Oba kontrolují Smartwings přes podíly svých společností.

Dalšími zájemci o Smartwings mají být podle médií německá společnost Discover Airlines a turecko-německá aerolinie SunExpress. Proti těm však údajně hraje možný nesouhlas Bruselu s transakcí, poněvadž by tak došlo k dalšímu posílení Lufthansy na evropském trhu.

Pro polská média je vítězství LOTu skoro hotovou věcí, a tak se ve svých článcích analyticky zabývají tím, co převzetí Smartwings přinese samotnému LOTu a polskému letectví. Podrobně informují o složení flotily Smartwings a jak letadla provozovaná českým dopravce se budou hodit LOTu. Samotné typy letadel by se podle novinářů doplňovaly s LOTem, poukazují však na to, že flotila Smartwings není nejmladší, přestože společnost provozuje moderní Airbusy A220-300 a Boeingy 737 MAX 8. Velkou část totiž tvoří Boeingy 737NG s průměrným stářím 16,5 let.

Smartwings - Boeing 737 MAX 8 (foto: André Gerwing/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Dále média kalkulují o kolik by LOT vyrostl s případným převzetím Smartwings. Počet provozovaných letadel by vyskočil přibližně na 120 a polský dopravce by překonal 20 milionů přepravených cestujících ročně. Tím by se LOT dostal před společnosti jako Finnair, TAP Air Portugal či ITA Airways. Nicméně stále by byl podstatně menší než největší evropské aerolinie a letecké skupiny.

Pro LOT je atraktivní, že Smartwings nepůsobí jen v České republice, ale má pobočky také v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Samotné charterové lety jsou pro LOT také zajímavé, zvláště zákaznická základna Smartwings. České letecké společnost se podařilo s nimi proniknout v posledních letech na další trhy zejména do Německa.

Akvizice je hodnocena jako výhodná, poněvadž umožní další růst LOTu ještě před zprovozněním nového varšavského megaletiště CPK, ke kterému má dojít podle současných plánů v roce 2032. Společnost LOT by chtěla i nadále rychle expandovat, ale na varšavském letišti Frédérica Chopina již není možné příliš růst. Polský dopravce se sice snaží navyšovat své kapacity a rozšiřovat lety na dalších polských letištích, ale zde se střetává s ostrou konkurencí low-costů.

Proto je zajímavou možností expanze do zahraničí, o kterou se LOT snažil již před pandemií Covid-19. Případnou akvizicí Smartwings by LOT získal významný podíl na pravidelných letech na pražském ruzyňském letišti. Prostřednictvím poboček by LOT také posílil na domácím trhu a získal pozice na Slovensku a v Maďarsku. Celkově by tak společnost významně zvýšila svůj význam hned na několika trzích v blízkých zemích. To vše by se mohlo hodit i po zprovoznění chystaného letiště CPK.

Témata